PDA

View Full Version : voer

sub
10-05-2001, 22:15
ik ben sinds enige tijd aangestoken door het koi virus. Ik heb inmiddels een aardige koi vijver met een 17 tal jonge koi's. Ik heb voer gekocht maar heb toch nog een vraag:
bij diverse oudere koi liefhebbers hoor ik dat zij voeren met o.a
larven, kleine stukjes macaroni, kleine stukjes rupsen, kleine stukjes garnalen. afgespoelde stukjes kattenvoer etc etc dit alles buiten het "normale "koi voeder. Heeft iemand ervaring met bovenstaande voermethodes. Alvast bedankt. Trouwens mijn complimenten voor het berichtenbord. Groeten

Boeykens Edwig
15-05-2001, 12:27
U eet toch ook geen kattenbrokken?

Doorwinterde koihobbyisten met een reus van een filter durven wel eens experimenteren met voeding. Wat u niet weet is dat ze na zo'n demonstratie voor beginners hun koi voor een paar dagen niet meer voederen. Ik ken liefhebbers die filet americain, kroppen sla, appelsienen, gekookte kabeljauw en zelfs snijbonen geven aan hun koi.
In principe moet u alles wat levend voer is mijden, omdat het ziekten met zich mee kan brengen. Alle andere ongewone voeding zal de waterkwaliteit sterk belasten en dat brengt de levensbiotoop van de koi in gevaar.
Houd u bij een gevariëerde korrelvoeding. In de lente een mix van wheat germ en staple. In de zomer een mengeling van versterkende voeding en voor een bepaalde tijd ook kleurversterkend (niet te lang, anders wordt de witte huid van koi rozig). In de winter schakelt u terug over op wheat germ en staple.
Elke week een soeplepel vitamine C per 10.000 liter water zal de vissen meer weerstand geven tegen karperpokken. Daarbij is vitamine C een levensnoodzakelijk iets voor zowel mens als dier.
U kan het in het water strooien of onder de voeding mengen.

Laat het experimenteren over aan mensen die risico's willen nemen (met alle nare gevolgen vandien).

Met vriendelijke groeten,
Edwig