PDA

View Full Version : Koi van vreemde vijvers

Unregistered
30-04-2001, 21:59
Hallo,
Ik kan enkele koi's van een vriend krijgen, maar ik weet niet zeker of deze geen parasieten of ziekten meenemen naar mijn vijver.
Is het mogelijk om deze vissen eerst te "ontsmetten" door ze bijvoorbeeld in een zoutbad of iets dergelijks te plaatsen voor dat ik ze in mijn vijver zet.

Thanks,
Patrick

Eric B.
01-05-2001, 23:39
He
Gebruik kaliumpermaganaat van 2 g op 100 l water en laat daar de vis in zwemmen tot ongeveer 30 seconden. Niet langer.

martijntje
02-01-2006, 11:02
ik heb een soort gelijk probleem...
maar kan je kaliumpermaganaat gewoon in de vijver-winkel kopen?
dat zou mij heel erg uit de brand helpen!!!

Mini freak
02-01-2006, 16:05
Sorry dat ik het zeggen moet maar wat is jouw soort gelijk probleem!!!!!, en wat helpt je zo zeer uit de brand.
Dan wil ik niet bot uit de hoek komen maar volgens mij grijp je gewoon of wil je een produkt nemen waarvan je iets hebt gehoord?? voor soortgelijk probleem.
Het helpt je uit de brand volgens jou? maar weet je wel wat het effekt in houdt??

Nogmaals ik kan er geen touw aan vast knopen wat je uit de brand helpt, laat staan je kaliumpermaganaat wilt gaan gebruiken nu op dit moment!!!

Pietje
02-01-2006, 17:29
en als je al de vis "ontsmet" ben je nog niet 100% zeker dat ie risicovrij is qua eventuele ziektes

beter is de vis een aantal maand in quarantaine te houden, maar in principe als de vissen gezond en voldoende sterk zijn (zowel de jouwe, als die van je vriend) en als je watermilieu ok is zou er in principe geen probleem mogen zijn.

en vissen behandelen preventief vind ik maar zus en zo, je schaadt toch altijd de slijmlaag. Er voor zorgen dat de levensomstandigheden van de vis zo goed mogelijk zijn is veel effectiever en natuurlijker.

Kioman
02-01-2006, 17:39
Ben er het mee eens wat mini freak en pietje zegt de beste dingen zijn de natuurlijke producten en mideltjes dit houd in een parasieten kuur maar deze gelt van april tot september dat dit uit te voeren heeft dan heeft het zijn efect, wat goudzout en bacterien kunnen wonderen doen en het water als dat ok is is de vis ook ok.
wel altijd het best de vis in een drijvende bak plaatsen en speciaale handschoenen aan doen om de vis te kontroleren op kwetsuren en anker worpjes of dergelijke.
wat vijver kalk er bij nu is 12 toch het minste wat je moet hebben.
en een vis in quarantine plaatsen ene maand is ook ok.

Midorigoi
02-01-2006, 18:10
Kalium is geen goedje voor beginners zonder ervaring.
Begin er dus niet aan zonder hulp van meer ervaren mensen.
Kalium helpt heus wel bij erg lage temperaturen. Maar de eigenschap van kalium is het wegvreten van organische dingen waarvan de slijmhuid ook deel uitmaakt. De parasieten zullen wel weggebrand zijn, maar bij deze temperaturen heeft de vis (en zeker na een behandeling) de kracht en de energie niet meer om de slijmhuid terug te herstellen.
Wat kalk, vijverhandschoenen en natuurlijke bestrijdingsmiddelen (als deze bestaan) hiermee te maken hebben weet ik niet, laat staan bacterien op deze temperaturen???
Een zoutbad... zelfde problemen als hierboven.
Laat ons een kat een kat noemen, diegenen die nu nog een vis verzetten bij zo'n temperaturen hebben geen gelijk.

Lees deze kaliumfaq even rustig door. Hij is overal op het web terug te vinden.
Ik heb de link voor jullie even gekopieerd...
Veel leesplezier.

http://koi.motorized.nl/koi/kmno4.htm

a.vd.wetering
17-01-2006, 21:53
kaliumpergamanaat!!!! wat mij opvalt op deze site is dat men wel heel snel naar allerlei middelen grijpt.het lijkt wel een laboratoriumsite.alle vissen die je aankoopt in qarantaine voor 4-6 weken,ook al komen ze van een goede handelaar-kweker.ook in japan heeft men khv gevallen gehad,en dan is de ellende niet te overzien.(ik pleeg niet de wijsheid in pacht tehebben,maar koi houden begint toch met bepaalde basisbegrippen)

Mini freak
18-01-2006, 12:24
Wat mij opvalt is dat het merendeel van de vaste forummers afraadt om zomaar lukraak produkten e.d toe te voegen of te gebruiken.
Inderdaad er zijn basis beginselen om koi te houden en niet alleen voor koi, de basis begint al bij de aanleg van een vijver, of daar nu Koi in komt of een goudvis men zal er aandacht aan moeten besteden en niet laten beslommeren.

Midorigoi
18-01-2006, 20:39
ik pleeg niet de wijsheid in pacht tehebben,maar koi houden begint toch met bepaalde basisbegrippen)

Klopt, maar probeer deze basisbegrippen er maar eens in te krijgen.
Nog teveel mensen denken dat vissen houden enkel en alleen een vis in het water gooien is en hem voeren.

a.vd.wetering
19-01-2006, 20:50
mijn uiting in de topic is ook niet beschuldigend bedoeld,ook ik weet dat het meerendeel heel veel voor zijn koi doet,maar voor de chemisten op dit forum heb ik geen goed woord over.dit kunnen geen koi liefhebbers zijn,want die producten gebruik je niet zonder goede medische begeleiding,wie dit zijn koi aandoet is hem niet waard.tevens denk ik dat heel veel problemen bij deze mensen te voorkomen zijn met goed watermanagement(veel controle),en een goed voerbeleid(gevolg ammoniak-nitriet etc),dit baseer ik op het feit dat deze gegevens bij dit soort lui nooit er bij staan.toch hoop ik de echte koi liefhebber niet voor het hoofd te hebben gestoten want dat was niet mijn bedoeling,het is toch de bedoeling elkaar te helpen,te voorzien van nuttige tips en gezellig en zinvol over koi te praten.midorigoi en mini freak toch bedankt voor jullie positieve reactie