PDA

View Full Version : Kh

Piet
24-04-2001, 12:05
In het najaar heb ik mijn folievijver aangelegd (4,5 kuub) met grind op de bodem en beplant o.a. met hoornblad. tijdens de winter heb ik div. malen merl toegevoegd, om de kh te verhogen. Het oorspronkelijke water was Kh 6 en Ph 8. In plaats van dat de Kh nu omhoog is gegaan is deze nog maar 4 bij een ph van 7,5 . Dit komt m.i. door de vele regen van de afgelopen tijd. Al was mijn verwachting dat door de merl de Kh minimaal hetzelfde zou blijven (gezien de regen).
Het hoornblad is nog niet aan het groeien maar gedeeltelijk verslijmd, de vijver is overigens wel helder op dit moment. mijn vraag is zou het hoornblad al moeten groeien, of doet het niets vanwege de water waarde. Is het goed om met Kh+ in te grijpen, met nog meer merl , of moet ik gewoon afwachten, en evt. het hoornblad vervangen.

costenoble patrick
25-04-2001, 23:40
Waarschijnlijk zullen veel mensen niet akkoord gaan met mijn stelling maar ik denk dat het experimenteren met de kh waarden en eigenlijk alle waarden van het water meestal alleen de verkopers van de producten zullen plezieren...
Vorig jaar heb ik ook voor een paar duizend frank(6500 fr) producten de vijver ingekieperd zonder enig verschil te merken in de "waarden" van het waarden, water is dynamisch en veranderd constant door invloed van regen, temperatuur...laat de vijver zijn gang gaan en wacht eens wat af, het werkte bij ons en wij hebben heel helder water maar waarschijnlijk foutieve waarden!

patrick

Hugo
27-04-2001, 06:17
Op zich is een pH van 7.5 en een KH van 4 niet verkeerd (ook niet voor het hoornblad, verslijming zal waarschijnlijk door de temperatuur komen) indien het maar stabiel blijft; houdt het dus in de gaten, zodra de KH (verder) gaat dalen is het zaak het op te hogen om een pH-crash te vermijden.