PDA

View Full Version : planten

sub
13-04-2001, 00:01
IK heb al heel veel info van het board gelezen, maar ik heb toch nog een vraag. IK heb een vijver van 4 2 2.50 meter en rondom voorzien van bangkiraiplanken. Omdat dit toch wel een kil gezicht is is mijn vraag.
Ik dacht zelf om van bv grof jutte zakken te maken hier aarde of voedingsbodem voor planten in te doen en vervolgens wat planten. Wel zo dat de koi's er niet mij kunnen komen en gaan woelen. Is dit mogelijk of zijn er kant en klare zakken te koop of heeft iemand een oplossing of is dit idee niet mogelijk. Groetjes van een hele prille koiliefhebber:confused:

Unregistered
15-04-2001, 20:13
Je moet wel zien dat de koi niet aan de grond kunnen komen, want dan is je vijver constant troebel.

Ik heb dit opgelost door grote plastic manden met heel fijne gaatjes te nemen (en daarin nog een plastiek-folie met micro-gaatjes). De bovenkant van deze manden komt juist gelijk met het wateropervlak zodat de koi er niet aankunnen.

ALs de koi er aan kunnen, dan mag je er zeker van zijn dat ze de planten er uit komen halen. Ik heb een paar jaar geprobeerd om lelies in mijn vijver te houden, zelf met echt grote keien op de manden, maar vanaf dat de koi 45-50cm zijn kan je het vergeten.

Vergeet niet je grond eerst te ontsmetten (ik doe dit gewoonlijk door de manden eerst een tijdje in een bad met pottasium permanganaat te zetten en daarna goed te spoelen)

Veel succes ermee
Fran

Unregistered
18-04-2001, 21:17
Misschien heb ik een ideetje voor jou,

Ik heb ook een koivijver, en weet als ieder ander dat de koi's graag in de planten bakken vroeten.
ik heb een platte dakgoot gebruikt en die aan de zijkant in het water vast gehangen, in de onderkant van de dakgoot maak je op diverse plaatsen gaatjes voor het water binnen te laten, want de bovenkant van de dakgoot hangt iets boven het water uit (anders zwemmen ze er nog in)

mocht je nog vragen hebben stel ze gerust, ik probeer je dan te helpen
email : w.scheepers2@chello.nl

Edwig Boeykens
19-04-2001, 11:22
Grond dat in aanraking komt met water zorgt voor meer nitrieten in dit medium.
Een goede oplossing is om naast de bankiraiplanken 'vedermos' (Cotula is de Latijnse naam) te planten. Dit bodemplantje heeft korte worteltjes en woekert in de breedte. De uitschieters van deze bodembedekker hebben geen grond nodig en groeien zelfs over stenen. Plant ze uit om de 10 cm en op één seizoen heb je een grasmatje dat mooi doorloopt over de planken, tot tegen het water.
Met een platte spade kan je de bodembedekker uitsteken, zoals een graszode. Vermeerderen gebeurt door te scheuren.

Met vriendelijke groeten,
Edwig

Boeykens Edwig
19-04-2001, 11:29
Grond dat in aanraking komt met water zorgt voor meer nitrieten in dit medium.
Een goede oplossing is om naast de bankiraiplanken 'vedermos' (Cotula is de Latijnse naam) te planten. Dit bodemplantje heeft korte worteltjes en woekert in de breedte. De uitschieters van deze bodembedekker hebben geen grond nodig en groeien zelfs over stenen. Plant ze uit om de 10 cm en op één seizoen heb je een grasmatje dat mooi doorloopt over de planken, tot tegen het water.
Met een platte spade kan je de bodembedekker uitsteken, zoals een graszode. Vermeerderen gebeurt door te scheuren.

Met vriendelijke groeten,
Edwig