PDA

View Full Version : Bubble Bead en Estrosieve?????

ivar schimmel
12-04-2001, 10:59
Beste Mensen,

Ik ben zeer geinterreseerd in het nieuwe filter van estrad bv uit nederland, de bubble bead.
Dit filter komt uit USA en is hier een vooruitstrevend filter hier heeft het ook voor een wending in de filterwereld gezorgt.

Nu is mijn vraag
Heeft iemand ervaring met dit filter en zo ja wat zijn de bevindingen, zo nee waarom denk je dat het niet werkt?

Het filter is te zien op www.estrad.nl of www.beadfilters.com

Tevens mag ik mij de gelukkige eigenaar noemen van een estrosieve dit is een zeef die alle vuil uit het water haalt en op het droge ligt zodat het niet gaat rotten in het filter. (weg dagelijks onderhoud)
Hieover wil ik alleen mensen inlichten die van plan zijn een vortex te kopen, neem de zeef ook eens mee in het rondkijken en onderzoeken van filtertechnieken.
De zeef heeft een oppervlakte nodig van 50 cm x 30 cm en is 70 cm hoog, nu dit zzzzeeeeeeerrr ruimtebesparend is vergeleken met een vortex van 150 cm is dit toch wel het denken waard.

j.m.schimmel@chello.nl

Vr.groet

Ivar Schimmel

Patrick Verhulst
12-04-2001, 15:34
Ivar,
ik weet niet wat voor capaciteit pomp je er achter hebt hangen ?
Ik heb de estrosieve gezien die helaas overliep bij een 14m3 pomp waarvan wordt gezegt dat hij deze dat zou aankunnen. (overloop klep is een beetje hobby Bob vond ik)
Op dit moment ben ik een beetje estrosieve af dus, aangezien ik ongeveer 12 tot 15m3 per uur moet pompen en om er 2 aan te hangen gaat mij te ver.

Verder ben ik toevallig deze week bij een bekende koidealer geweest omdat ik ook naar een nieuw filter
met vortex (of estrosieve) op zoek ben.
Hij vertelde me begin dit jaar dat hij dit systeem
in de proef ging zetten. Toen ik er van de week kwam
melde hij me dat de backwash niet helemaal naar wens was.
Hij bedoelde hiermee dat het schoonspoelen van de "beads" niet zo efficient ging als met een andere type bubble bead (challenger) welke een ingebouwde "blower" had welke de beads schoon spoelde. Hij had dus deze challenger inmiddels staan ipv
die van estrad. Ik weet dus niet in hoeverre dit op waarheid berust omdat ikzelf niet de proeven heb gedaan, mischien zijn het wel verkooppraatjes, maar het verhaal klonk verder wel geloofwaardig.

Maar een ding moet gezegt worden:
Je bespaard in iedergeval een hoooop ruimte.

Verder vind ik de vergelijking van Estrad in het Koiblad tussen een Bubble bead en een conventioneel filter vind ronduit misleidend, een kelder voor de filter 2000 gulden, zo lust ik er nog wel een paar !!! (zal wel een marmer vloertje inliggen ofzo).

Het nadeel vond ik dat de droog opgestelde pomp flink herrie maakte en daarbij aardig stroom vrat. Nu is aan de herrie wel wat te doen natuurlijk, maar je raad het al ik zal dan toch een klein keldertje moeten maken voor het pompie.

Even nog 2 vraagjes Ivar:
Zo te zien ben jij wel tevreden over die estrosieve, ik vraag me even af hoeveel m3 jij netto door deze zeef pompt en wat er gebeurd als deze door vakantie bijvoorbeeld 2 weken niet wordt schoongemaakt ?
(ik ben natuurlijk ook geintreseerd in andermans ervaringen)

Groeten,
PV

ivar schimmel
13-04-2001, 13:15
Beste Patrick,

Ik stuur maar 6 kub netto over de zeef en dit is de kleine zeef er is nu ook een dubbel zo'n groote zeef voor grotere capaciteiten.
En aagezien ik maar 1 keer in de week bij de vijver kom (deze is bij een bedrijf, mijn testvijver en binnen) maak ik de zeef nooit iedere week schoon en dat gaat aardig.
Als je nu niet tevreden bent bel eens met estrad die willen je altijd helpen. Vraag naar Bert Schuldink.

Tevens heb ik ook naar die challenger gekeken maar naar mijn mening is dat die teveel stroom trekt, waarschijnlijk is die ook iets goedkoper dan die van estrad maar je stroom op jaarbasis gaat ook snel.
En naar mijn mening gaat dat backwashen wel aardig ik heb het meerdere malen gezien bij mensen en ik vond toch dat er aardig vuil water uit kwam.
Dit kan je het beste aantonen door eerst een glas water van je filteruitlaat op te vangen en dan gaan backwashen en daar ook water van opvangen en dan zie je het verschil.

Vr.groet

Ivar Schimmel

Unregistered
18-04-2001, 23:01
Hoi Ivar,

Wat je zegt over het stroomverbruik, daar ben ik het helemaal met je eens dat dit te veel is voor een filter.(ziet dit trouwens ook bij een zandfilter)
Ikzelf heb geen Estrosieve, maar heb deze gezien in Oirschot bij "De Scheper" , deze hadden ook de Bubble Bead van Estrad gehad en hebben nu de challenger.
Het backwashen heb ik daar ook gezien en dat gedeelte ging volgens hun met de challenger beter
Wellicht dat je eens bij hun om verdere uitleg kunt vragen ?

Groeten Patrick