View Full Version : Zijn mijn vissen ziek?
Mario Dero
16-04-2010, 12:40
Hallo,
kan iemand mij helpen,
Heb reeds een drietal jaar een vijver(tje) met wat goudvissen, winde's en sinds vorig jaar enkele koi, tot nu toe gespaard gebleven van ziekte en sterfte!! Sinds een vijftal dagen is een van de vissen zich gaan afzonderen en ligt meestal stil op de bodem, op de rug zijn er sinds gisteravond rode vlekjes en de uiteinden van de vinnen worden wat zwart, nog een andere vis is heel levendig maar de zwartkleuring van de vinnen is hier wel veel sterker aanwezig!!!
in bijlage een paar foto's ter verduidelijking,
dank aan eenieder die mij kan verder helpen,
Mario
Hallo,
Ik zou een afstrijkje laten maken, het kan zijn dat de vissen last hebben van parasieten of een bacteriële infectie die met het blote oog niet zichtbaar zijn.
Over het zwart kleuren van vinnen durf ik zo niks over te zeggen.
Succes ermee!
grtz
Mario Dero
17-04-2010, 07:03
Oke dat doe ik,
hou jullie op de hoogte!!
Thnxs Padde,
Mario
Mario Dero
17-04-2010, 10:52
Ben net terug van het tuincentrum....
microscopisch onderzoek heeft huidwormen aangetoond!! voor de zwartkleuring van de vinnen hadden ze ook geen uitleg, maar ik zou me er niet te ongerust over hoeven te maken,
moet nu wachten op watertemperatuur van 15 graden alvorens de vijver te behandelen met LERNEX, de twee vissen die in quarantaine zitten zet ik binnen en kan ik dan vandaag nog behandelen!!
Iemand nog ervaring met deze behandeling???
tips zijn altijd welkom,
thnxs,
Mario
Hallo,
Zet je uv lamp uit, deze zorgt er namelijk voor dat de actieve bacteriën worden uitgeschakeld, let er ook op dat je je aan de dosis houdt, en zeker niet te veel, het zijn chemicaliën waar je mee werkt en een overdosis is dus schadelijk voor je vissen.
succes met de behandeling!
grtz.
Webmaster
25-04-2010, 10:17
Naast de behandeling tegen de huidwormen zal je ook aandacht moeten hebben voor de wondjes die deze parasieten hebben veroorzaakt.
Tegen de huidwormen doe je best een vijverbehandeling.
De vissen die wondjes hebben behandel je best apart. Wondjes ontsmetten met spray of zalfje. Ze hoeven daarvoor niet echt in quarantaine.
Bacteriële infecties kunnen zich erg snel manifesteren en meer schade aanrichten dan de huidwormen op zich. Zeker nu het water zal opwarmen in de lente.
Mario Dero
30-04-2010, 18:25
Hallo,
ben nog niet uit de miserie, had er een paar met lichte afrafeling van de vinnen, ben een nieuwe behandeling gestart tegen vinrot en derg., die nu ook bijna ten einde is, vissen lijken nu allen terug meer eetlust te krijgen behalve diegene waarmee het begon, hij is ook wel beter maar lijkt steeds half te kantelen en zwemt zo zachtjes rond, ook het zwart worden is uitgebreid tot een stuk van de rug,
ik wacht nog een paar dagen af neem dan een paar foto's en plaats die er dan bij,
dan kunnen jullie zelf eens oordelen,
alvast tnxs voor de info dusver,
Mario