PDA

View Full Version : vissen dood, bloedzuigers gesignaleerd

playtime4ever
20-03-2001, 17:56
In een week tijd zijn 2 vissen (shubunkin's) dood gegaan...
1 van 10 cm en een van 30 cm

Allebei zaten ze eerst heel stil en vlak bij het wateropppervlak.
Op het laatst hingen ze helemaal scheef en snel daarna waren ze dood.
Op het eerste gezicht kon ik niks vreemds ontdekken maar er zaten wel
wat bloedzuigers op de vissen. Kan dit de oorzaak zijn of zijn die er
later opgekomen toen ze al dood waren ???
Er zitten een behoorlijk aantal bloedzuigers in de vijver, zijn deze
schadelijk ??? Zo ja... wat kan ik hier aan doen ?

Ik hoop dat iemand me kan helpen voordat er nog meer slachtoffers
vallen.

P4E

Jef Smeyers
23-03-2001, 21:02
Je kan ze vangen door aan een vislijn een stuk bloedrijk vlees te hangen, iets boven de bodem. Alle dagen controleren en na enkele dagen het vlees verversen.
Visbloedzuigers komen meestal voor op zieke vissen (niet altijd) Hou je andere vissen wel goed in de gaten, het zou kunnen dat je met de een of andere visziekte te maken hebt.

Webmaster
11-04-2001, 19:57
Visbloedzuigers zijn heel schadelijk voor uw vissen. Het zijn parasieten, ze vallen uw vissen aan, injecteren bepaalde stoffen en zuigen dan bloed op. Logisch dat uw vissen zich ziek voelen en eventueel kunnen sterven.

Visbloedzuigers veroorzaken ook wonden, ze doorboren de huid van de vissen. Hierdoor kunnen andere ziekten onstaan, schimmels of zweren bijvoorbeeld.

Ze blijven ook niet op uw vis aanwezig, na zich volgezogen te hebben met bloed verlaten ze de vis, ze laten niet alleen een wondje achter wat kan infecteren ze kunnen ook op deze manier andere visziekten overbrengen.

Wat te doen?

Aangetaste vissen kan u afzonderlijk behandelen. Een zoutbehandeling geven van 15 tot 30 minuten in een 2 tot 3% zoutoplossing oftewel kan u ook een watje dompelen in ontsmettingsalcohol of whisky en hiermee de visbloedzuiger aanraken waardoor ie lost. Zeker en vast nooit een visbloedzuiger of andere parasiet van uw vis trekken. Veel kans dat een deel blijft steken wat zal infecteren. De vis nadat de vosbloedzuiger loste eveneens een zoutkuur geven om het wondje te ontsmetten.

Uw vijver is besmet met visbloedzuigers?

Dan is een radicalere aanpak nodig. Vijver leegpompen, laten uitdrogen, filters reinigen enz. Zeker en vast planten ook even in een zoutbad zetten. Visbloedzuigers zitten namelijk massaal op uw planten. Het is de ideale schuilplaats.

Visbloedzuigers komen in uw vijver terrecht door planten en nieuwe vissen. Dus controleren is de boodschap. Planten eerst afspoelen of een zoutbad geven en vissen eventueel eerst in quarantaine.

Een zonnebaars zou je ook in de vijver kunnen uitzetten. Het is de enige roofvis die verzot is op parasieten en die in onze vijver kan. Let wel enkel maar 1 exemplaar uitzetten.