PDA

View Full Version : folie beschadiging door woekerende planten

Theo
26-02-2001, 19:29
In verschillende publicaties heb ik reeds gelezen dat sommige planten de vijverfolie kunnen beschadigen.
Gewoonlijk worden dan de volgende planten aangehaald : grote lisdodde , groot hoefblad , riet en bamboe.

De volgende planten worden overal verkocht als oever en moerasplanten en nergens wordt melding gemaakt van eventuele foliebeschadiging : gele lis , astilbe , kattestaart.
Al deze planten hebben echter een sterk verhoute wortel en zijn bij mij onmiddellijk aan de buitenzijde van de vijverfolie in de volle grond geplant.
Kan dit schadelijk zijn voor de folie ( rubberfolie van 1mm dikte) .
Graag uw mening en ervaringen , positieve en negatieve.

MVG , Theo

Jef Smeyers
26-02-2001, 22:25
Van gele lis en kattestaart heb ik nog nooit last van gehad en ook nooit gehoord van anderen dat deze planten door de folie zouden groeien. Ik ben zo'n 15 jaar bezig met vijvers en heb er alles tesamen 12 à 15 aangelegd en ga bij sommigenhet onderhoud nog steeds doen.
Van astilbe weet ik het niet, ik heb die ook al wel aangeplant maar nog niet vlak naast de vijver.

hemmel
20-04-2001, 10:03
Ik zit ook heel moeilijk te doen met waterplanten die volgens mijn tabel een scherpe wortel hebben. De egelskop, pijlkruid en zwanebloem. Ik heb ze in een apart deel van de vijver staan, in dichte plastic potten. Het doet afbreuk aan de inrichting, vind ik. Nu vraag ik me ook af of ik de gok maar moet wagen, of me moet blijven aanpassen aan vage verhalen...

Jef Smeyers
20-04-2001, 18:07
Pijlkruid en zwanebloem zijn onschadelijk voor de vijverfolie, van de lisdodde is alleen de dwerglisdodde
(typha minima) geschikt om zonder mandje in de vijver te zetten, alle andere soorten van de lisdodde moeten in een plastieken kuip gepland worden en dan nog kan je best elk jaar kontroleren of er geen uitlopers ontsnapt zijn. Kijk ook uit met rietsoorten in en naast de vijver.