PDA

View Full Version : Vijverrandafwerking voor kant en klare vijvers?

Donna Smid
21-02-2001, 14:50
Hi. Ik heb al wel allerlei berichten gelezen en artikelen gezien over randafwerking voor zelf gemaakte / folie vijvers, maar (nog) niet voor kant en klare vijvers, weet je wel, die bakken die je zo in de winkel kunt kopen :)
Kan iemand mij een (liefst een paar natuurlijk...) leuke tip(s) geven voor randafwerking voor zo'n vijver?

En misschien ook een goede tip over drainage? Ik heb toch blijkbaar iets verkeerd gedaan, want laatst was er een fikse regenbui, en vervolgens spoelde er heel wat modder in mijn vijver, en daar was ik niet echt blij mee... maar 't is nou wel weer goed, maar hoe kan ik dat het beste rondom mijn vijver aanleggen?

Alvast bedankt,

Donna.

handyman
25-02-2001, 21:52
Hoi Donna, er zijn hier een aantal artikels over randafwerking, die met enige handigheid ook gewoon zijn toe te passen bij kant en klare vijvers, Wat betreft het probleem van die modder na een fikse regenbui is er weinig aan te doen behalve te zorgen dat het water snel genoeg kan weglopen, door bv de aarde rondom je vijver heel luchtig te houden door er een flinke hoeveelheid zand in te werken. Daarnaast zijn er ook diverse boeken in omloop, die je ook bij de bibliotheek kunt halen, waar veel leuke ideeën in staan die je ook zou kunnen toepassen.
Veel geluk, Handyman

harry walma
29-08-2001, 12:20
mensen met kant en klaar vijverbakje graven een gat en poten daar hun vijver in. Het is echter handig te bedenken dat het beter is de vijver voor een stukje boven de grond te laten, dus met uiteindelijk aflopende dijkjes er omheen. Het water stroomt dan bij regen van de vijver weg ipv in de vijver. Verder kun je dan helemaal boven in de vijver een gaatje maken met een overloopje zodat de vijver niet overstroomt.

En randafwerking .. ach, toch niet zo moeilijk? Wat grote platte stenen over de rand, wat plantjederij, enz. Beetje fantasie en kijken hoe anderen het doen.