PDA

View Full Version : Even voorstellen

jpjm
05-08-2009, 15:52
Beste mede-koihobbyisten,

sinds eergister ben ik lid van dit forum geworden. Ik ben na een aantal maanden voorbereiding vorig jaar juni begonnen aan de bouw van een koi-vijver. Na 51 weken werk is deze eindelijk af (vooral avond- en weekendwerk). Het was mijn eerste Koi-vijver. Het is een formele vijver van 4,5 m bij 2,5 meter bij 1,65 diep geworden, 1 bodemdrain, 1 wandskimmer. Sinds april zitten er een aantal Koi in de vijver (de vijver zelf was technisch af en was al gevuld sinds october 2008, het terras was alleen nog niet af), en inmiddels zitten er 6 Koi in.
Als filters gebruik ik een Oase M2 voorfilter in combinatie met een Sansai 25000 in een gravity-opstelling. Ik heb 2 pompen in gebruik: 2 x oase optimax 10000, een voor de skimmer + uv-filter, een voor de filters. Tot nu toe werkt alles prima. De Koi zijn actief en gezond, het water is helder, en de bodem blijft ook schoon (ondanks overhangende dennenboom..) Totale energieverbuik van de vijver is 275 watt (2 pompen van 65w, uv-filter van 55w, 1 luchtpomp van 90w). Ik heb bij de aanleg geprobeerd dit zo laag mogelijk te houden zonder concessies aan de waterkwaliteit te doen. Ik ben nog niet zo'n expert op het gebied van het oplossen van koi-ziektes maar hoop wel met tips over de bouw van een vijver een bijdrage te kunnen leveren.

Bijgevoegd 2 foto's, eentje van tijdens de bouw, en eentje hoe het geheel er nu ongeveer uitziet.

Groeten,

JP

Hokie
05-08-2009, 19:44
Moi,

Lijkt tof hoor, filterinstallatie netjes weggewerkt en afgewerkt. Toppie. Mis alleen een foto van de koi, want die zijn natuurlijk ook belangrijk.
Je hebt je in ieder geval goed verdiept in de materie. Vijver en filter goed laten indraaien alvorens koibestand toe te voegen. Goed gedaan, meeste mensen hebben te weinig geduld om te wachten, terwijl dit zo belangrijk is voor het aanleggen bij een nieuwe vijver.

Hokie