View Full Version : Zieke steuren
Marianne Jacobs
28-01-2001, 11:35
Hallo,
Ik heb een vijver van ongeveer 90.000 liter met daarin twee steuren, goudvissen en goudwindes.
Sinds een paar dagen liggen de steuren voornamelijk op de rug, of zwemmen een beetje en daarna liggen ze weer op hun rug.
Het water is getest. prima in orde, nitriet is 0 en er staan 5 luchtpompen in. de steuren hebben geen opgezette buik.
Wij hebben een paar dagen geleden een zware onweersbui gehad en een steurverkoper heeft mij gisteren verteld dat dit bij bepaalde weersomstandigheden de zuurstof samenstelling in het water zodanig kan veranderen dat steuren hierdoor in de stress raken.
Is er iemand die mij hierover meer kan vertellen, wat ik kan doen om die beesten te helpen.
Alle hulp is welkom.
Een gestresste steurliefhebber,
Marianne
Ik vrees dat deze steur een acuut gebrek aan zuurstof hebben gehad. Ik moet u dan ook mededelen dat als een steur deze symptomen vertonen er meestal nog weinig aan te doen is. Misschien in een bak plaatsen met vers ontchloort water en voorzien van veel zuurstof. Ik heb zo één keer een steur kunnen redden. Maar die lag dan ook 14 dagen letterlijk onder een zuurstuf steentje.
Marianne Jacobs
29-01-2001, 15:35
Bedankt voor de tip. De kleinste steur lag gisteren avond dood in de vijver. Maar ik probeer het in ieder geval bij de grote steur. Het probleem is dat ik geen bak heb waar hij in past, ik heb een bak waar ik hem in heb gelegd, maar met het zuurstofsteentje erbij, wordt hij zo alert dat hij zichzelf eruit spartelt. Ik heb hem nu in de vijver liggen maar zodanig dat het zuurstofsteentje bij hem ligt. In ieder geval bedankt voor de reactie, niets is zo erg als hulpeloos toe moeten kijken.
Groetjes, Marianne
Webmaster
30-01-2001, 18:22
Op deze site kan je ook een heel goed artikel vinden geschreven door Hugo Hoekstra. Hierin staat ook uitleg over de veel voorkomende problemen bij steuren.
Het steuren artikel kan je vinden in de hoofdafdeling artikels -> afdeling vijvers -> artikel "Het houden van steuren in de tuinvijver"
Klik ook eens op zoeken in dit berichtenbord en zoek er op steur. Er zijn hier al heel wat problemen met steuren aan bod gekomen.
Na uw telefoontje heb ik snel dat adres opgezocht zoals beloofd. Zie hier het www adres en het e-mail adres.
http://www.spieringsvis.nl/
info@spieringsvis.nl
Nog een tip, je kan de steur ook masseren. Je doe dat door de steur heen en weer te beweren, en langzaam ook van onder naar boven. Zo krijg je ook een goede massage van de kieuwen. Hou dit een minuut of 3 vol en meermaals per dag herhalen.
Marianne Jacobs
31-01-2001, 19:47
Eric, Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ben zojuist met de steur bezig geweest en heb hem telkens weer op zijn buik gelegd en bij de zuurstof pomp gehouden, je merkt wel dat hij dan weer heel allert wordt.
Ik ga in ieder geval morgen verder met de massage.Ik hoop dat hij erdoor heen komt, maar na het lezen van het artikel van Hugo Hoekstra zal ik inderdaad niet snel meer een steur aanschaffen, dan ga ik er inderdaad liever in de dierentuin naar kijken. Ik hou je in ieder geval op de hoogte hoe het met hem gaat. Nog bedankt dat ik je vanavond telefonisch mocht contacteren.
Groetjes, Marianne
Marianne Jacobs
02-02-2001, 10:42
Eric,
Ik heb met de eigenaar van spierings vis gesproken en hij herkende het probleem, de onweersbui van vorige week is van uit bergen op zoom, brabant overgetrokken via Oss.Volgens hem zijn het duidelijk symptonen dat de steur een elektrische lading heeft gehad tijdens de onweersbui. Hij adviseerde mij om de steur met het bad binnen te zetten, ervoor te zorgen dat er zoveel water in staat dat de steur net niet gaat drijven, zodat hij niet anders kan dan op zijn buik blijven liggen. Dit heeft te maken met het feit dat als hij op zijn rug blijft liggen, dit slecht is voor zijn organen, waarschijnlijk ook zijn evenwichtsorganen.
In ieder geval, het was een hele klus in mijn eentje, maar ik heb hem nu in het tuinhuisje liggen en hij doet het op dit moment erg goed. Ik laat je uiteraard weten hoe het verder met hem gaat, maar ik wil toch iedereen van deze website bedanken voor hun hulp en jij in het bijzonder.
Ik ben in ieder geval erg opgelucht.
Groetjes, Marianne
Marianne Jacobs
04-02-2001, 10:37
Hallo Eric,
De steur heeft het helaas niet gered, hij lag vanochtend dood in het kinderbadje.
Ondanks dat iedereen heeft gezegd dat het heel moeilijk zou zijn om hem erdoor te halen doet het toch pijn als je ruim een week zo intensief met hem bezig bent geweest. Onwillekeurig hecht je enorm aan zo'n dier. Ik ben in ieder geval via deze site een stuk wijzer geworden met betrekking tot steuren, ondanks dat onze vijvers in totaal 90.000 liter water bevatten en met de slootgang erbij een lengte heeft van ruim 28 meter, zal ik geen steur meer kopen. Ik besef nu pas dat we de afgelopen twee jaar constant bezig zijn geweest met zorg hebben voor deze twee steuren: waterkwaliteit, zuurstof, niet te veel zuurstofplanten, bang voor reigers (die wij heel veel hebben), bang voor katten langs de rand en ga zo maar door.
Een troost, ik heb in ieder geval een hele goeie site gevonden voor al mijn kleine en grote vijver problemen.
Groetjes, Marianne
Hallo Marianne,
Heel spijtig van je steuren. Je hebt gedaan wat je kon maar zoals collega Buedts al zei de kans op succes is heel klein. Troost je, zelfs met de beste verzorging en een vijver van 90.000 liter kun je ze uiteindelijk niet gezond houden. Na een paar jaar willen steuren de volle zee op om te groeien. Het feit dat ze dit niet kunnen geeft veel stress en dan kan zelfs de kleinste verandering al de laatste druppel zijn.
Groeten,
Hugo Hoekstra
Hallo,
in de voorlaatste 'Watertuinen'stond een artikel van een belgische steur-kweker (= uniek blijkbaar), dewelke beweert dat de gevestigde ideeen ivm. houden van steuren in siervijvers totaal fout zijn. Volens hem worden sommige steuren (zoals de diamant en de sterlet) in siervijvers nooit groter dan 80-90cm en zijn ze de ideale vijvervis. Wie moet ik nu geloven?
Hallo Herm;
Ik heb het artikel niet gelezen (kan iemand me het toesturen of emailen?) maar zoals jij het zegt is het onzin. Om te beginnen is het het 'gevestigde idee' dat steuren goede vijvervissen zijn, niet het tegenovergestelde. De sterlet wordt van nature niet groter dan maximaal 1,20, dus een sterlet van rond de meter kan al helemaal volgroeid zijn. De diamantsteur daarintegen wordt, zoals in mijn artikel en in vrijwel elk /wetenschappelijk/ werk staat, 4 tot 5 meter lang en is ook nog eens geen zoetwatervis! Lees mijn antwoord hierboven, en je zult begrijpen waarom.
Dat artikel is gewoon een commercieel fabeltje.
Marianne Jacobs
07-02-2001, 18:21
Hallo Herm,
Ik kan niet oordelen over andere steuren omdat ik daar geen ervaring mee heb en ook niet wil hebben.
Ik had twee diamand steuren, toen ik ze ongeveer anderhalf jaar geleden kocht, waren ze ongeveer 25 a 30 cm lang. De kleinste is in die tijd maar iets van 10 cm groter geworden. De grootste (was ongeveer 30 cm) en was na anderhalf jaar bijna een meter. Ik heb me in die tijd wel zorgen gemaakt omdat de kleinste zo langzaam groeide. En ik heb ze altijd flink gevoerd. Toen ik ze kocht had ik geen idee wat dit betekende, de verkoper vertelde mij dat het hele gemakkelijke vissen waren die zich qua groei aanpaste aan de ruimte die ze hadden. Je ziet dat mijn vijver beslist niet klein is, maar nu ik meer te weten ben gekomen over deze vissen zal ik ze niet meer kopen. Daarnaast heb ik het de afgelopen week toch moeilijk gehad omdat de grootste steur zoveel problemen had. Ze zijn namelijk heel erg aanhankelijk, als je bij de vijver bezig bent, zwemmen ze constant in de buurt en daardoor worden ze toch eigenlijk meer een soort huisdier.
Het artikel van hugo is inderdaad heel verhelderend en zoek anders eens contact met spieringsvis.nl, dit is een steur kwekerij, je kan ook hun website bezoeken.
Een hele goeie raad, denk er goed over na voordat je een diamand steur aanschaf.
Groetjes, Marianne