PDA

View Full Version : Voorkomen van ziektes ?

Patrick Verhulst
13-01-2001, 14:38
Tegenwoordig ziet men dat men ozon aan de man wil brengen.
Zover ik heb begrepen ervan, brand men met een los zuurstof ion het water als het ware schoon.
UV-C wordt in principe ook gebruikt voor sterilisatie doeleinden in de ziekenhuizen en de laatste jaren ook op de vijver. Men dood nu organismen met UV straling.
Het zijn weliswaar compleet 2 verschillende processen maar UV-C is altijd nog stukken goedkoper en minder gevaarlijk.

Nu mijn vragen :
1. Kan men protozoën en/of meercelligen met UV-C doden.
2. Zoja, met hoeveel Watt zou je per/m2 moeten gebruiken om dit te bereiken

Hugo
24-01-2001, 06:10
1. theoretisch ja, maar in de vijver praktisch gezien niet.
2. hier komen andere factoren bij kijken zoals de doorstroming door de UV straler e.d. De beste preventie is een goede verzorging, dus waterkwaliteit goed houden en een niet te hoge visbezetting. In de vijver is een UV straler voornamelijk nuttig om zweefalgen (groen water) weg te branden.

Patrick Verhulst
15-02-2001, 13:26
Hugo,

Ik ben nog even verder gaan kijken naar info.
Vond wel informatief artikel over gebruik van UV.

http://www.koivet.com/uvlight.htm

Voor de rest is het ook wel zo dat je zomin mogelijk visbezetting, groot mogelijke filter, etc, etc... maar voorkomen is beter als genezen.

Eric B.
16-02-2001, 11:08
Halo
Ief en ik zijn bezig een uitgebreid artikel te maken over ozon, binnen kort zal dus op deze site een goed Nederlandse artikel kunnen vinden.

Patrick Verhulst
16-02-2001, 14:13
Dag Eric,

Heb destijds wel wat info gehad van "Jack" van Vijverflora.
Geloof dat jullie ook zijn produkten voeren van Ozon (WWFPP)? Is in principe wel mooi spul, maar wel kostbaar in aanschaf, vooral omdat het niet de biofilter vervangt maar het een supplement is. Voor iemand die verschillende vissen van duizenden guldens in zijn vijver heeft zitten is het mischien goedkoop. Maargoed, een hobby mag geld kosten...
Ik vraag me alleen af wat er gebeurd als de redoxpotentiaal meter naar de knoppe gaat of verkeerde info geeft, dan blijft de ozongenerator ozon produceren met alle gevolgen van dien. (er wordt wel geblust met koolstof, maar hoelang dan nog ...)
Maar ik wacht je artikel even af...
Al met al dacht ik dat het mooi zijn als je een soortgelijk effect kon creeeren met UV, aangezien dit een stuk goedkoper is en wat dat betreft nooit een gevaar kunnen opleveren voor je vissen omdat er eenvoudig weg niets in het water komt van UV.

Verder wacht ik nog op een goed artikel over de bakterieele infecties ? Zie jij daar nog kans toe om hier een goed artikel over te schrijven ?

Groeten PV

Eric B.
16-02-2001, 22:12
Er zijn weldegelijk artikels over visziektes. Maar deze zijn tijdelijk niet bereikbaar wegens verbouwingen op de site. Je kan enkele teksten bereiken via mijn site, artikels-visziekte. Maar er komen er dit jaar zeker nog enkele bij.

Patrick Verhulst
17-02-2001, 10:16
Hoi Eric,

Ik doelde op een artikel over "bacterieele" infecties
(pseudeomonas, aeromonas, columnaris, uitpuilende ogen, huidzweren, vistuberculose,vin en staartrot, bacterieele kiewinfecties , bekschimmel, etc...)
het zijn welliswaar vaak secundaire infecties maar uiteindelijk wel de killer.

Groeten PV