PDA

View Full Version : Karperluis

esox
09-01-2001, 13:39
Hallo,

deze week heb ik enkele karperluizen op een van mijn goudelristen gevonden, hoe krijg ik die ondingen er het beste af (en uit mijn vijver)

de vijver heeft een inhoud van 18000 liter.

Ph : 7.5
Hg : 9
geen nitriet of nitraat meetbaar

Bewoners : 7 goudwindes, 2 zonnebaarzen, 5 goudzeelten en 10 goudelritsen.

Van de windes en zeelten zitten er jonkies in de planten..

met vriendelijke groeten,

Kris.

Eric B.
28-01-2001, 14:53
Halo
Gewoon een behandeling tegen karperluis kopen. De beste middel is dat van Neguvon.
Hier onder een uitrijksel van ons artikel:
Behandeling & controle
Karperluis is moeilijk uitroeibaar en de behandeling moet herhaald worden om ook de larven te kunnen vernietigen Meestal wordt gebruik gemaakt van een insecticide op basis van organofosforverbindingen. Voorbeelden zijn: metriphonaat (trichlorfon) en Neguvon.
Goudwinden zijn zeer gevoelig voor deze behandeling en kunnen een vervorming van het lichaam oplopen tijdens deze kuur.
De oplossing:
De goudwinden uit de vijver halen en de visluizen op hun lichaam met het pincet verwijderen. Zet hen in een lichte oplossing van zout water (ongeveer 1%) met een goede beluchting. Als verder in de vijver geen vissen aanwezig zijn dan gebruikt u 'Neguvon' met een overdosis van 1 gr per 1000 liter water. Zijn er nog vissen aanwezig dan gebruikt u juist ½ gram per 1000/l. Na zeven dagen herhaald u die behandeling van de vijver en zeven dagen later nog een keer. Vier dagen na de laatste behandeling mag u de goudwinden terugplaatsen. Neguvon heeft geen schadelijke gevolgen voor de plantengroei of de filter.