PDA

View Full Version : Schimmels ?

Eddy Beirlaen
06-01-2001, 22:44
Hallo,
Doordat het nu opnieuw wat zachter weer is (hier in Vlaanderen - België) zwemmen de koi terug aan het wateroppervlak ipv stil op de bodem te overwinteren. Ik deed vandaag een inspectierondje om de vijver en merkte tot mijn verbazing op dat verschillende koi een grijze schijn vertonen, sommige hebben al pluizige vlekken. Ook bloederige vlekken of puntjes zijn waarneembaar. Het verwondert mij dat ik zo vroeg op het jaar reeds een probleem heb ! In het voorjaar, als de vissen sterk zijn verzwakt door de winter, zou er wel eens één of twee koi een probleempje hebben, maar dit is toch wel erg vroeg...
Ik ben geen expert in ziekten, vandaar dat ik aan een gewone
schimmelaandoening denk. Is een behandeling van de hele vijver met methyleenblauw een goed idee ?
Morgen neem ik een waterstaal om de waterkwaliteit te testen, en zal ik deze ook hierna posten.

Groeten,
Eddy Beirlaen.

PS: Ongetwijfeld zal men mij vragen om een microscopisch onderzoek te doen (nietwaar Eric ?), maar dat kan jammer genoeg niet. Ik ken geen enkele vakman hier in de directe omgeving en zelf heb ik apparatuur en kennis niet.

Eric B.
07-01-2001, 11:59
Halo
Dat heb jij goed opgemerkt, dat ik een microscopisch onderzoek zou aanraden. Maar als jij niemand kent die dit doet, dan kan je het inderdaad niet laten doen. Ik woon in Paal, en ik zou zeggen kom langs, maar de afstand is wat te groot denk ik. Een behandeling met methyleenblauw kan helpen. Een grijze schijn is volgens mij costia of huidworm. Dus u ziet dat dit moeilijk om te raden wat de ziekte is. Probeer eens met FMC of gaat op deze site kijken bij de ziektes die ik zonet heb vermeld, daar staan enkele tips voor medicijnen.
Groeten
Eric Buedts
Aqua-Botanica-Koi
Diestersesteenweg 164
Paal 3583
Tel(0032)011435081
FAX(0032) 011433530
e-mail: abkoi@abkoi.com
http://www.abkoi.com

Eddy Beirlaen
07-01-2001, 20:32
De afstand is inderdaad 'n beetje te groot...
Ik ben de info over ziekten gaan lezen en voor beide ziekten zijn inderdaad de symptomen gelijkaardig, dus wordt het gokken. Laten we Costia veronderstellen, dan heb ik in dat geval ook Neguvon in huis, maar dit probeer ik slechts 1 keer per jaar te gebruiken omdat de parasieten er immuun voor worden bij veelvuldig gebruik (zo werd mij verteld). FMC kan ik bereid krijgen van een lokale handelaar die dit bij een dierenarts haalt, maar ze (ja, is een vrouwke) durft er nogal veel geld voor te vragen... Ik zou willen starten met methyleenblauw maar het is lang geleden dat ik dit gebruikte, dus ben ik vergeten wat de juiste hoeveelheid is per x aantal liter. Mijn vijverinhoud bedraagt trouwens 25.000 l. Kan je mijn geheugen opfrissen hieromtrent ?

Verder heb ik vandaag ook de waterkwaliteit getest al is het dan wel met een testset van Tetra voor aquaria die ik al enkele jaren geleden kocht. Blijven die produkten nog goed als ze vorstvrij bewaard werden ? Zijn de resultaten dan nog betrouwbaar ?

pH = 8 (goed, naar mijn weten)
Totale hardheid (GH) = 8° (ook goed zeker?)
Carbonaathardheid (KH) = 4° (beetje laag, maar niet echt belangrijk daar pH goed is, al dient het wel als pH-buffer om deze niet te laten schommelen volgens 't boekske)
Nitriet (NO2) <0.1 mg/l (is al altijd zo geweest als de testen nog betrouwbaar zijn)
CO2 = 1.3mg/l (laag volgens tabel met verhouding pH/KH)

Deze meetresultaten (indien correct bij deze lage temperatuur) zien er mij vrij goed uit, voor zover ik er iets van begrepen heb.

Graag uw mening over dit alles Eric. En vooral bij voorbaat dank ! Ook had ik graag geweten hoeveel zo'n standaard microscoop ongeveer kost.

Eddy Beirlaen.

[Aangepast door Eddy Beirlaen op 07-01-2001 om 09:45 PM]

Eric B.
10-01-2001, 17:02
Halo
Geen Neguvon en FMC tegelijk gebruiken. Gebruik nu maar Neguvon, ook al is de temperatuur wat laag. Wat de watertest betreft, werp die maar weg, want van welk merk dan ook, eens dat dit open gedaan is, is het product maar 1 jaar goed.
De prijzen van een standaard microscoop is ongeveer 25000 Fr. De juiste prijs kan ik nu niet geven omdat een deel van de prijslijsten nog ingepakt zijn. Wij zijn zopas verhuist, verstaat je !!!!

dohmen10@zonnet.nl
11-02-2001, 10:19
Is het schimmels ?????
Maak de filter bak eens schoon .
Veel afval stoffen ,dan maken de kois veel slijm
dan zie je een grijze waas op de vissen.
Wat je ook kan doen is wat zout op lossen en dit aan de
vijver toe voegen (als je niet over zeoliet filtert )

mvr gr francois

Eddy Beirlaen
11-02-2001, 22:04
Ik heb geen zeoliet in de filter, maar 'k ben toch niet (meer) zo'n voorstander van zout, toch niet als het om het behandelen van de hele vijver gaat. Ik heb namelijk een vijver met vrij veel planten, en nogal wat soorten onderwaterplanten zijn daar niet zo mee gediend. Ik weet wel dat koi in een plantenvijver niet ideaal is wat de kans op parasieten betreft, maar eenmaal ze er twee à drie jaar in zitten, moeten ze toch een beetje slib al gewoon zijn, niet ? Mijn filter bestaat enkel uit een biologisch filter en dient enkel ter ondersteuning van het natuurlijk filteren met planten, maar het is wel zo dat ie straks eens goed moet gespoeld worden om opnieuw een seizoen te kunnen dienen. Als te veel slib toch de oorzaak zou zijn, dan is er misschien een verklaring : ergens begin oktober heb ik enorm veel onderwaterplanten verwijderd, hele kruiwagens vol, toen is pas ook duidelijk geworden dat de sliblaag serieus dik is geworden. Eind december stelde ik vast dat er koi waren met een grijze schijn en een soms wat doorbloedde huid. Enkel koi, verder geen enkele van de vele goudvissen, goudelritsen en goudwindes. Zijn die dan zo veel gevoeliger ? Intussen is het zo dat er al eentje van zo'n 30cm mee is met de vuilniskar. Op dit moment wacht ik af wat een behandeling met Neguvon (twee weken geleden) oplevert. Trouwens, een vraag voor Eric, hoelang is Neguvon actief in het water, vooraleer je andere producten als FMC mag gaan gebruiken ? En ook nog : als teveel slib de oorzaak zou zijn, welke test kan dit bevestigen ? Een nitriet/nitraat-test ? En indien zout toch de goeie oplossing is, welke hoeveelheid is er dan aangewezen voor een vijverinhoud van 25.000L ?
Veel vragen en hopelijk veel antwoorden waarvoor dank !

[Aangepast door Eddy Beirlaen op 11-02-2001 om 11:07 PM]

Sauwen frans
11-02-2001, 22:22
U zou wel rekening moeten houden met de sliplaag in de vijver deze neemt namelijk veel van het gedoseerde medicijn op waardoor het gewenste effekt niet bekomen wordt.Een poetsbeurt om het slip te verminderen zou naar mijn mening de waterkwaliteit wel eens ten goede kunnen komen.

Eddy Beirlaen
11-02-2001, 22:35
Amai, dat was snel ! Frans zat zéker te wachten op mij met de muis in aanslag...
Het slib moet zowieso er grotendeels uit, maar is het wel goed om dit nu al te doen ? Het is nog vrij koud, niet alleen voor de koi, ook voor mij ! Door de plantenborders moet ik de vijver in, en zelfs met mijn visserslaarzen tot onder mijn kin, is dit nauwelijks een kwartier uit te houden.
Moet ik door het slib de dosis dan verhogen of gewoon nog eens herhalen ? Ik heb 1gr Neguvon /1000L gebruikt verdeeld over twee beurten met 1 week tussenin en we zijn nu twee weken later.
En wat met het zout ? Mag Neguvon en zout samen ?
Nog meer vragen dus..........

Sauwen frans
11-02-2001, 23:14
Nooit een hogere dosis toepassen dan er vermeld staat op de produkten en ook zelf niets samenstellen.

Sauwen frans
11-02-2001, 23:20
Door parasieten is de slijmhuid aangetast en door de koude is het afweersysteem traag hierdoor krijgen de schimmels de kans.Een schimmelwerend produkt zal hieraan ook niet helpen wanneer de parasieten blijven.Vraag desnoods hulp aan een handelaar in uw buurt.

Eric B.
16-02-2001, 22:16
Neguvon en zout niet samen.