PDA

View Full Version : Zieke goudvissen

Dipemo
03-12-2000, 02:39
he hallo

heb een probleem in mijn vijver.
Gister 30-11 zag ik dat een aantal goud vissen allemaal op een kluitje zaten in mijn vijver en onder die kluit zag ik dat er 4 goud vissen dood waren, vandaag 1-12 zag ik alweer 3 dode goud vissen.
Het gekke hiervan is dat ze allemaal een dikke buik hadden. Maar mijn 3 stueren en mijn 6 koi-karpers hebben scheinbaar nergens geen last van want die zwemmen nog vrolijk zoals altijd rond en eten nog goed.
Heb voor de zekerheid de stueren en de koi-karpers er uit gehaald en tijdelijk in een groot kinder zwembad gedaan .
Heb ook maar meteen een boel water weg gepompt ongeveer de helft om het te verversen.Wie kan me hier vertellen wat er hier aan de hand is.Heb het water laten testen bij de plaatselijke dieren zaak en daar uit bleek dat alle waarden in orde waren.
De goudvissen en en 3 grondels zijn de enige die scheinbaar ziek worden de stueren en de koi-karparpers dus niet.De goudvissen hadden allemaal ook erg wazige ogen niet dik maar meer dat ze nogalwazig er uit zien.
Heb de steuren en de karpers maar meteen goed gekontroleerd maar kan er niks vreemds aan ontdekken.
wie weet er hier raad of kan em vertellen wat er hier aan de hand is.

Groeten Hans

Eric B.
03-12-2000, 21:18
Halo
Ik heb de indruk dat u met een inwendige bacteriële infectie zit. Heb u een microscopisch onderzoek gedaan, en was die normaal. Als ze dik opgezwollen waren en de schubben stonden open, net alsof ze denappels waren dan is dat buikwaterzucht. Daar is tegen deze ziekte tot heden weinig tegen te doen. Voor de opgewogen ogen en de inwendige bacteriële infectie raad ik u een antibioticum behandeling met breed spectrum aan. Een voorbeeld van medicijn is Furacine, 10 a 15 ml/ 100 liter voor 2 dagen, deze behandeling wel in een apart bad uitvoeren en veel lucht toevoegen. Het water zal schuimen, maar dat is normaal.

Groeten
Eric Buedts
Aqua-Botanica-Koi
Reststraat 24
3390 Tielt-Winge
Tel(0032)016502038
FAX(0032) 016503077
e-mail: abkoi@abkoi.com
http://www.abkoi.com
NIEUW ZAAK EN ADRES VANAF Maart 2001
Diestersesteenweg 164
Paal 3583
NIEUWE TEL EN FAX VANAF 20 DEC 2000
Tel:011435081
Fax:011433530

[This message has been edited by Eric Buedts (edited 03 December 2000).]

Dipemo
03-12-2000, 22:07
nee nog geen microskopisch onderzok laten doen.Maar de vissen wel al 2 dagen in een andere bak staan en op dit moment eten ze wel alweer dat deden ze voor heen ook niet .
Heb het water in de vijver vervangen door hem helemaal leeg te pompen en alles goed schoon te maken.
Heb er vervolgens weer nieuw water in gedaan ,en vanmorgen heb ik de steuren en de koi's er weer int erug geplaatst.
De goudvissen laat ik nog even inhet andere bad zitten en ga maandag even kijken waar ik heir in de buurt zo'n onderzoek kan laten doen.Als jullie wat weten in de omgeveing van doesburg zou ik er ook blij mee wezen want op dat gebied ben ik een leek.
dus adressen zijn welkom voor de regio doesburg