PDA

View Full Version : Vissen worden ziek op de vijver

Daniel C
15-11-2000, 06:22
Hallo,ik zit met een vervelende zaak,sinds twee maanden ben ik op de sukkel met mijn vissen. Begin september werden de vissen stiller en aten niet goed meer. Dan maar eentje gevangen en naar de koihandelaar. Daar werd een parasiet op de vis aangetroffen en de vijver werd met succes behandeld met parastop. Na een week of twee begonnen de vissen te spingen en te schuren. Geen parasiet meer aanwezig,dan maar allemaal in qaranteine op zout 5% en antibiotica.Na twee weken vissen OK en terug op de vijver.Twee weken verder vissen terug ziek en terug in de tank.Dit twee keer achter elkaar. Dan maar de vijver behandeld met cloortabletten de vijver en de filter gekuist en na een week de vissen terug erop. Nu zijn we twee weken verder en stel ik weer vast dat ze weer schuren, de sluimhuid troebel wordt aan de staart en kieuwdeksel en ze een waas op de ogen krijgen net als de vorige keren. Geen parasiet te vinden. Nu weet ik niet meer wat ik nog kan doen.Weet hier iemand raad?? Dank bij voorbaat.
ps het gaat over een koivijver van 30.000 liter met meerkamerfilter en bodendrainage

Eric B.
19-11-2000, 22:42
Ik vrees dat het onderzoek van de vissen niet degelijk gebeurt. Dat er bijna geen parasieten kan op zitten, of zeer weinig, dat kan. Maar er moet toch iets op te vinden zijn, het zij misschien dat de slijmhuid niet goed is of dat er toch een parasiet op zit, die bijna niet wordt gezien of opgemerkt, en die door een zeer grondig onderzoek pas opgemerkt wordt. Ik denk dat het een combinatie van beide is, en dat de slijmhuid eerst goed moet worden onderzocht en weer moet opgebouwd worden tot een sterke slijmhuid.
Groeten
Eric Buedts
Aqua-Botanica-Koi
Reststraat 24
3390 Tielt-Winge
Tel (0032)016502038
FAX(0032) 016503077
e-mail: abkoi@abkoi.com
http://www.abkoi.com
NIEUW ZAAK EN ADRES VANAF 1 JAN 2001
Diestersesteenweg 164
Paal 3583
NIEUWE TEL EN FAX VANAF 20 DEC 2000
Tel:011435081
Fax:011433530

[This message has been edited by Eric Buedts (edited 19 November 2000).]

henri ringer
20-11-2000, 16:49
Watrekwaliteit kan hier ook een van de schuldigen zijn. Na toevoeging van 5% zout en antibiotica zullen er niet veel bacteries overleven in het filter en zal de waterkwaliteit waarschijnlijk fel verslecht zijn. Heb je de waterkwaliteit gecontroleerd? Meet pH, KH, NH3/NH4, NO2, NO3.

Daniel C
21-11-2000, 01:29
Hartelijk bedankt voor de antwoorden maar ik heb nog een kleine toelichting:
Van de vissen die het er ergst aan toe waren zijn zeker 10 afstrijkjes gecontroleerd op parasieten en na de behandeling met parastop geen enkele meer gevonden
Wat de waterkwaliteit betreft: het zout en de antibiotica zijn enkel in quarantaine gebruikt terwijl de vijver ontsmet werd met chloortabletten en daarna gekuist en voorzien van vers water.