PDA

View Full Version : voorstelling

12-04-2009, 01:35
Dag iedereen,

Op de forum maak ik me bekent als cita,de naam van mijn
hond.Mijn intresse naar vijvers toe gaat al jaren terug,als kind legde ik
al mijn eigen vijvertje aan.Nu heb ik aan mijn woning een formele vijver liggen die ik na de aankoop heb uitgekuist en opgelapt.Ook was er een informele en een (koivijver) aanwezig,dit helemaal niet volgens de regels van de kunst.De koivijver heb ik voorlopig uitgerust met een filter en beluchting,de informele vewijderd met uitbrijding in het vooruitzicht.
Nu ben ik alles aan het plannen en ga één grote vijver aanleggen
die kan dienen voor de bestaande koi's en steur.Deze ga ik uitrusten met een oase filter en moerasfilter met plantenoever waar de koi's niet in kunnen,met stenen iets onder het wateroppervlak.De bijde filters zouden niet aan elkaar verbonden worden omdat dit estetisch niet gaat.

Groetjes cita.

Kenzoo
12-04-2009, 10:13
Welkom hier!! :)

Webmaster
13-04-2009, 09:03
Hoi Cita,

Hou ons op de hoogte van je veranderingen en we zien hier ook altijd graag foto's.

Hokie
13-04-2009, 16:35
Moi Cita,

Welkom hier op het forum, en gelijk maar 2 vragen;
1- hoe groot is je vijverinhoud
2- waarom een Oase filter

De reden waarom ik naar de Oase filter vraag is; heb er zelf ook eentje, en ga hem deze maand/begin mei vervangen door een ander filter. Heb zelf de Oase Screenex 18.

Hokie

13-04-2009, 20:30
Hey hokie,

Je vroeg me welke Oase filter,Ik ben van plan de biotec screenmatic pro
aan te schaffen.Die werkt met een rotterend zeefje als voorfilter
en zo door soort sponsen die gemakkelijk te reinigen zijn.
Ook kan de uv filter er simpel aan gekoppeld worden.
De vijver gaat zo'n 20 000 liter onhouden en daarom neem ik nummer
18,die heeft een verbruik van 12 000 liter.
Ik hoop dat ik je een beetje wijzer heb kunnen maken.
Heb er zelf een demostratie van gezien en was onder de indruk
en iets nieuw voor mij.

Groetjes cita.

15-04-2009, 21:47
Hey hokie

Ik ga de biotec screenmatic pro gebruiken,heb er en demostratie
van gezien,en was onder de indruk.

Hokie
16-04-2009, 09:59
Moi Cita,

Heb dit filter zelf ook, had mijn geld beter kunnen besteden. Dit jaar wordt het filter vervangen. Dat roterend zeefje lijkt mooi, maar indien je last van algen krijgt, is het hopeloos. Heb het roterend zeefje na 2 maanden eruit gehaald. Tevens gaan de openingen waardoor het vijverwater naar innen komt snel verstopt zitten. Bleef constant aan het doorprikken en schoonmaken. De flow was ook niet groot genoeg, en heb ik ook aangepast. Ik heb me ook laten verleiden door een demonstratie en filmpje over de werking.
Alleen ben ik er nu achter dat het niet altijd werkt zoals we graag hadden gezien. De prijs van dit filter had ik ook een goede meerkamerfilter voor gehad.
Dit is mijn persoonlijke mening hoor, indien je dit filter aan gaat schaffen hoop ik echt dat je hier tevreden mee wordt.

Groet,

Hokie

17-04-2009, 09:42
Hey Hokie,

Dat is kostbare informatie,ik vond dit zeefje iets nieuws,
en inderdaad weer een foctor op falen.Door welke filter vervang
je hem dan,en welke zou jij aanraden?

Groetjes Cita

Hokie
17-04-2009, 13:39
Moi Cita,

Ik vervang mijn Biotec voor een Sansai 25000. Zo heb ik overcapaciteit voor mijn filtering. Als alles goed gaat, heb ik straks 2 filterlijnen. Hoofdfilter wordt de Sansai, en via een skimmer ga ik 2e filterlijn opzetten. Deze gaat dan via de Biotec. De belasting voor de biotec filter is dan een stukken minder.
Wat voor filter je gaat kopen, hangt sterk af van het soort vijver dat je wilt aanleggen.
Mogelijkheid 1; een koivijver. Deze heeft een goede filterlijn nodig die een capaciteit moet hebben van 1 x je vijverinhoud in 2 uur filteren. M.a.w. 20 kuub, moet in 2 uur door je filter. Dus een pomp van 12000 liter is aan te raden. Een UV-lamp van 55 Watt is een pre.
Mogelijkheid 2; een visvijver. Hier zitten dan goudvissen, windes en sarassa en shubunkins in. Hier hoeft men niet zo'n groot filter te hebben, omdat de belasting niet zo groot is. Dus kun je een kleiner filter, en pomp aanschaffen.
Mogelijkheid 3; een plantenvijver. Hier hoef je eigenlijk helemaal geen filter op hebben. Indien er genoeg planten in staan, gaat de filtering via je planten.

Ik zie dat je een koivijver hebt en een steur. Wat betreft steuren, die houden van stroming en dit is dus noodzakelijk. Ook een koi houdt van stromend water. En tevens zuurstofrijk water.
Wat je uiteindelijk gaat kopen hangt van je budget af. Ik kan niet zien hoeveel er te besteden is. Alleen weet ik wel, goedkoop is vaak duurkoop. Bezuinig niet op een filterlijn voor een koivijver. Beter in 1 x goed, dan later met allerlei problemen opgezadeld te zitten.

Indien je nog een filter, pomp en UV-lamp moet kopen, kijk dan op internet bij de dealers en informeer bij elke dealer naar een setprijs. Wat men ervoor vraagt en wat jij uiteindelijk gaat betalen, kan je aardig wat besparen.
Mijn eigen filter kost 995 euro, heb ik alleen voor 800(inclusief verzendkosten) gekocht. Door eenvoudig te vragen; voor welk bedrag kan men dit leveren, bespaar je al gauw heel wat euro's. Hier kun je dus weer andere zaken voor aanschaffen.

Indien je nog iets wilt weten, je bent van harte welkom. :D

Hokie

19-04-2009, 22:27
Hey Hokie

Bedankt om je kennis en ervaring met ons te delen!
Een Sansai filter ken ik niet,maar dacht aan een vierkamerfilter ipv de boitec.
Het zou een visvijver worden,met een moeras om het gebrek aan zuurstofplanten op te vangen,dit voor de koi's en steur.

Cita.

Hokie
20-04-2009, 07:10
Een moerasvijver is voor een koivijver niet noodzakelijk, alleen goed voor filtering van het vijverwater. Zuurstof komt in je vijver door luchtpompen(op je filter) en door de uitlaat van je filtersysteem, die het water in je vijver pompt. Misschien een watervalletje of iets dergelijks, en je hebt nog meer zuurstof.
Mijn eigen koivijver is meer dan 20 kuub en er zit niet 1 plantje in, en heb geen moeras/plantenfilter.

Hokie

20-04-2009, 22:19
Ik dacht aan een moeras om de nitrieten en andere te neutraliseren,omdat er weinig planten in de vijver gaan komen.Zuurstof gaat er zeker genoeg zijn,dit ga ik toevoegen door een waterval,de uitlaat van de filter en zuurstofsteentjes.
Kun je even uitleggen wat een Sansai filter is,en is een vierkamerfilter aan te raden in mijn geval.

Hokie
21-04-2009, 15:23
Moi Cita,

Een Sansaifilter is gewoon een meerkamerfilter. De Sansai filters hebben grote kamers, met borstels en red X-matten. De grote kamers zorgen voor een optimale bacteriengroei en hierdoor voor het filteren van bv nitriet. De Sansai filters hebben een groot doorstromingsvermogen, maw er kan veel water door. Indien een meerkamerfilter zoals de Sansai te groot wordt, kun je een kleinere meerkamerfilter kopen met een vortex. De vortex haalt alle "zware" vuiligheid eruit, waardoor je filter minder belast wordt.
Het is wel aan te raden om een voorfilter te gebruiken. Dit kan door een vortex of bv door een sieve. Beiden zijn voorfilters en ontlasten de meerkamerfilter.
Voor een 20 kuubs vijver zou ik een meerkamerfilter nemen, maar dan eentje die wel genoeg capaciteit heeft.

Hokie

22-04-2009, 21:57
Hey Hokie,

Als ik het goed begrijp,is die vierkamerfilter die ik zoek te kopen hetzelfde dan die Sansai filter die jij beschrijft,en perfect toepasbaar op mijn vijver.Ik zou dus een vierkamerfilter van een 16 kuubs nemen met een pomp van 12 000 liter capaciteit.Moet wel zeggen dat die 20 kuubs ruw berekend is,met het moeras meegerekend.Ik heb me laten vertellen dat dit voldoende moet zijn in combinatie met het moeras,of denk jij er anders over?

Groetjes Cita

Hokie
23-04-2009, 00:47
Cita,

Het belangrijkste is gewoon dat de inhoud van je vijver in 2 uur tijd rondgepompt wordt, of zoals de meesten zeggen de helft van je vijverinhoud per uur filteren.
Dus 20 kuubs vijver, moet in 2 uur tijd gefilterd worden. M.a.w. je hebt een pomp van 12000 liter/uur ( je hebt weerstand, en 12000 liter zul je dus nooit bereiken) nodig, en een filter die uitgelegd is voor 20 kuub. Het liefst iets meer, zodat het filter iets ontlast wordt, gewoon overcapaciteit.
Daar je ook een moeras wilt aanleggen, en waarschijnlijk planten in wilt doen, is alleen maar goed. De planten halen de schadelijke stoffen ook uit het water(mits je de goede planten neemt). In de zomer is het heel goed, maar in de winter zijn er geen planten en moet je het van je filter hebben. En juist in de winter is het heel belangrijk dat je voor een goede water in je vijver zorgt. Stroming en zuurstof zijn dan heel belangrijk.

Hokie

26-04-2009, 13:01
Hey Hokie,

Nog maal bedankt voor je reactie,ik ben er zowat uit wat filtering betreft.