PDA

View Full Version : Communcerende vaten bij een pomp gevoed filter

Neok
25-03-2009, 21:06
Ik heb een bestaande gemengde visvijver in de tuin die ik wil gaan filteren met een pompgevoerd filter. Om het filter weg te werken dacht ik deze achter de schuur te zetten aan de ander kant van de tuin. Nu wil ik de pomp in de vijver via een doorvoer onder het wateroppervlak (aan de zijkant) richting het filter pompen (dus onzichtbaar). Heeft iemand dit al eerder gedaan?

Daarnaast wil ik de uitstroom van het filter ook onder het wateroppervlak terug laten komen. Nu zat ik te denken aan de wet van de communicerende vaten. Als ik de uitstroom van het filter nog steeds hoger plaats dan het wateroppervlak denk ik dat de verbinding tussen het filter en de vijver in evenwicht moet zijn. Heeft iemand hier ervaring mee of een wiskunde knobbel die mij kan helpen met dit vraagstuk?

Alvast bedankt voor het advies!

Koen

Hokie
26-03-2009, 06:29
Moi Koen,

Denk dat het niet gaat lukken. Als je aan- en uitvoer in de vijver komen, en je een pomp zet tussen aanvoer en filter, ben ik bang dat je met zo'n grote weerstand te maken krijgt, dat het niet gaat werken.
Je zegt dat je de uitstroom van het filter hoger wilt plaatsen dan wateroppervlak, dan heb je volgens mij ook geen communicerende vaten meer. Bij communicerende vaten, zal het niveau van je vijver gelijk zijn aan het niveau in je filter.
Misschien kun je via een tekening beter omschrijven wat je bedoelt, maar naar je verhaal weg, zeg ik dat het niet gaat lukken, in ieder geval niet met 1 pomp.

Hokie

Neok
30-03-2009, 10:14
Ik heb als voorbeeld een plaatje gemaakt wat mijn gedachte is. Hopelijk maakt dit het geheel duidelijk. Denkt iemand dat dit gaat werken? of Wat moet ik aanpassen om het werkend te krijgen?

Alvast bedankt,
Neok

Hokie
30-03-2009, 18:32
Moi Neok,

Staat het filter in werkelijkheid ook zoveel hoger dan je vijver??
Het water zal vanuit je filter altijd naar de vijver willen. De leiding vanaf filter/vijver zal dus altijd gevuld zijn. Waar ik echter mee zit, is de tegendruk vanaf de vijver op de leiding die vanaf het filter komt. Ben bang dat als je de leiding zover onder water maakt, dat het filter gaat overstromen.
Een oplossing zou zijn om de leiding vanaf filter op het wateroppervlak te laten uitkomen. Dan heb je genoeg druk vanaf de leiding van het filter, en geen tegendruk van het vijverwater.

Hokie

rules
31-03-2009, 17:50
Ik heb dit al enige jaren draaien. Kleine vijver maar grote pomp 4500 ltr/uur. In de praktijk gemeten 2300 ltr/uur. Lengte tussen vijver en pompbak is +/- 2 meter met 50 m/m PVC pijp. Dit kan de pomp met gemak voeden. Het hoogte-verschil tussen vijver en pompbak is 5 cm!

Groetjes,
Roel.

Neok
01-04-2009, 10:45
Bedankt voor de reacties.

De vijverrand zit 30 cm boven het maaiveld en ik kan het filter nog op iedere hoogte zetten. De leiding vanaf het filter moet, omdat deze permanent onder water staat, 60 cm onder de grond komen ivm de vorstgrens. Het verticale stuk naar het filter zal ik moeten isoleren zodat dit niet bevriest en breekt. De druk van het vijverwater op de retourleiding hoop ik dus met het communicerende vaten principe op te lossen. Misschien is een 50 mm diameter leiding hiervoor te klein maar dit kan ik niet berekenen of inschatten (ik zal dus naar een grotere diameter gaan). In principe moet de luchtdruk aan beide kanten gelijk zijn waardoor het water zich verdeeld over beide vaten. De afstand tussen het filter en de vijver is ongeveer 10 meter. Hierdoor zal mijn pomp dus meer werk moeten verrichten en dus minder capaciteit leveren aan het filter.

@ Rules/Roel: Heb je de retour ook onder het wateroppervlak? Hoe hoog/laag zit deze en met welke diameter? Een plaatje zou mooi zijn.

rules
01-04-2009, 14:47
Ik wil dit wel voor je berekenen, maar moet ik wel weten of er bochten e.d. in de pijp komen. Je pomp debiet is het zelfde als je hem in de vijver legt, dus m.a.w. de pomp moet niet zwaarder worden dan anders. Ik zal een schemaatje tekenen zoals ik het heb gemaakt. Duurt even...

Groetjes,
Roel.

P.S.

Een schemaatje in paint gemaakt...

hutte095
31-03-2010, 20:43
Je idee zal prima werken, de enige denkfout is dat al het water onder de retourleiding dmv hevelwerking zal "leeg hevelen"
Voor de pomp zal het in ieder geval geen enkel probleem zijn, mist je het filter niet te hoog boven het waterniveau zal plaatsen en de leiding ruim genoeg neemt.
Met de communicerende vaten zit je fout, de retour leiding zal altijd gevuld zijn met water door de aanwezige hevel.
Suggestie van tegendruk is onzin, alleen de statische hoogte is van belang voor de hevel.
Pomp hoeft alleen de statische hoogte van bovenkant waterspiegel tot bovenkant waterspiegel te overwinnen, dit is de statische hoogte.
Verder heb je nog dynamische verliezen in je leiding, hoe groter de capaciteit van de pomp, des te hoger deze weerstand zal worden.

De weerstand van het filter en retour leiding hebben NIETS met de pomp te maken.