PDA

View Full Version : Goudwinde

W Hulsman
02-08-1999, 04:11
Ik heb een vijver van 5 bij 3 meter
1 meter diep, 2 groene kikkers,2 goudvissen
17 goudwindes, 1 borrelsteen,en een watervalletje
sinds een paar weken zijn mijn goudwinde's wel 5 dagen per week verdwenen,dan zie je ze opeens de hele dag weer zwemmen met z'n allen op een kluitje in ondiep water ze zien er gezond uit,maar als ze met z'n alle rondzwemmen eten ze nauwelijks hun voer,
na zo'n dag zie je ze een aantal dagen niet meer,soms wel meer dan een week ook het weertype lijkt geen invloed te hebben
dit gedrag doet zich voor sinds een week of 6
weet iemand hier iets over? is dit normaal?
alvast bedankt voor eventuele uitleg
W hulsman Bodegraven

Floke
03-08-1999, 02:13
Hallo,

Eigenlijk zitten er zowiezo al veel te veel vissen op uw vijver (19 op een niet al te grote). U zou ten eerste al moeten overwegen om een aantal vissen weg te doen (verkoop ze, geef ze aan vrienden, ...)

Uw probleem heb ik ook een tijdje gehad. Goudwindes zijn heel schuchter van aard en in het begin 'schoten' ze bij mij al weg toen ik nog maar in de buurt kwam.

Sinds enkele jaren heb ik echter enkele andere vissoorten aan mijn vijver toegevoegd. Dit zal aan hun zo'n "shock" hebben gegeven dat hun angst ECHT helemaal verdwenen is en dit lijkt ook zo te zijn bij andere mensen.

Vriendelijke groeten.

Webmaster
03-08-1999, 03:08
Andere siervissen zoals komeetstaarten en shubunkins zijn een goede en mooie aanvulling en zullen de goudwindes hun schrik wel doen afnemen.

Hmmm, de vijver heeft toch een inhoud van een 15000 Liter. Da's toch al zeker niet slecht voor een siervijver. Ik zou niet zeggen dat er teveel vissen aanwzzig zijn. Hangt ervan af of welke wijze en in welke mate de vijver gefilterd wordt.

Feit is wel dat de gewone goudvis eigenlijk niet thuishoort in een vijver met planten daarz e aan de planten eten. Goudwindes, komeetstaarten en shubunkins zijn zeker gene planteneters.

(Dit bericht werd aangepast door Webmaster op 02 Augustus 1999.)