View Full Version : Diep triest
Tijger Stef
20-02-2009, 16:52
Hallo, allemaal.
Na lang zoeken wegen en wikken en slapeloze nachten, heb ik toch ergens diep in mij de inspiratie gevonden om maar eens opnieuw te beginnen.
En wat is er beter dan vroeg in het jaar te beginnen met de plannen!
Mijn reden om de boel overhoop te halen is het volgende:
Nadat mijn eerste vijver tot een oorlogsgebied verklaard was aan de tweede begonnen. (De eerste was echt waardeloos en werkte op een zelfgebouwde filter.) Het draaide maar daar hield het ook mee op.
De tweede vijver is wat het nu is. Hele tuin over de kop, gras eruit en grind en hout en nieuwe vijver er in. Maar nu de vijver iets groter gemaakt. Maar helaas heb ik echt vanaf de eerste dag al spijt en staat het mij echt voor geen meter aan. Ik kijk nog liever op een stuk beton uit dan mijn tuin. :(
Wat heb ik:
6 kamerfilter met 8000L pomp en pro clear 35 watt uv lamp. En nog wat lucht gebeuren en tig reserve pompen en filters en etc etc.
Wat is de bedoeling:
Ten eerste weer gras er in! dit is zo dood en kil, bah niks aan. Daarnaast wil ik meer leven in het water. De vijver is eigenlijk te groot voor het aantal vissen. (lees niet te groot maar te lang en niet diep genoeg) Daardoor veel stilstaand water in de uiterste hoek en veel en veel te veel draad alg en dood bacterie rijk water. En mijn mijn albino steur zwemt telkens vast in de algen. Daarnaast per definitie een bodemdrain!! Echt, ik lees veel mensen die zeggen dat het niet perse hoeft, maar inmiddels weet ik wel beter. :( Lading troep op de bodem en slechte doorstroming.
Ik heb gekeken naar HDPE bakken, maar beetje bak kost toch al 2500 tot 3000 euro. En das mij echt net te gek. En dat er dan ook nog geen schuine bodem in zit, valt mij dat erg tegen. Wat heb je dan aan een bodemdrain? Ja ja door de stroming gaat het wel rond. Met een rietje in een vijver roeren duurt ff maar dan gaat het ook wel rond.
Al met al, zoals jullie merken ben ik niet echt blij en om eerlijk te zijn ben ik er zelfs al weken doodziek van. De zomer komt eraan en ik vervloek mijn tuin en vijver.
Afijn, dit was ff mijn intrede op het forum.
Greetzzzz Stef
Zie foto voor huidige situatie
Moi Stef,
Welkom hier.
Heb je bericht gelezen en de foto's gezien. De vijver op de foto's vind ik zo slecht nog niet. Denk dat er nog veel mensen zijn die hier jaloers op kunnen zijn. Dat je niet tevreden bent, alla, maar wat zijn dan precies je wensen.
Mijn eigen vijver ziet er ongeveer net als de jouwe uit. Dezelfde betonblokken. Inhoud van mijn vijver is 20m3 en 17 koi. Ben best wel tevreden, alleen een nieuwe filter dit voorjaar (oude werkt perfect, maar heeft veel aandacht nodig).
Dat je besluit om met een bodemdrain te werken is goed. Indien je een nieuwe vijver maakt, kun je ook proberen om bv 50 cm boven het maaiveld uit te komen. Dat geeft meer 'diepte' in de tuin. Tevens zorgt het ervoor dat je vijver er meer uitspringt.
Ben benieuwd wat je gaat doen, en laat het maar horen. Mocht je nog advies willen, we staan klaar.
Groet,
Hokie
Tijger Stef
20-02-2009, 20:07
Hoi Hokie,
Advies is altijd welkom! :)
Wat wil ik gaan doen? Hmmmmmm heb er lang over nagedacht en wil weer een beetje terug in de sfeer van hoe het ooit was. (zie foto) Maar nu dus met vijver!
Waar doel ik op, Palmbomen, kruiken, gras, diverse watervallen (had ik ooit), beek loopje, waterplantenbed (met mooie bloeiers) Bijzondere gras soorten (staat her en der in de tuin nu) Bamboe (staat op kweek in de voortuin) Met één woord: Tropisch!
Al met al dus echt de gehele tuin over de kop. Ik denk dat ik letterlijk alles er uit ga halen en dan eerst maar eens de hele boel waterpas maken.
De vijver moet absoluut met betonblokken gemaakt worden en een gewapende fundering hebben. Dan overweeg ik nog of het "gelast" moet worden of met polyester bekleden. Waarom polyester? Zodat er meer creativiteit in kan.
Tja, dus nu bedenken hoe of wat.
Ben al een poosje in gedachten bezig, maar wil nu toch echt iets op papier krijgen. En heb inmiddels al wel geleerd dat je het maar beter in één keer goed kunt doen. En nu kan ik mijn geld maar één keer uitgeven, dus moet het ook goed!
En voordat ik ook maar iets doe, wil ik ook echt weten wat ik doe. :) Plan van aanpak is letterlijk onmisbaar in deze situatie.
Maar voordat ik nu dingen ga vragen, denk ik ff over te stappen naar het forum deel van vijverontwerp en aanleg.
Dus lees daar het vervolg! Voor de mensen die hier op in willen haken.
Greetzzzz Stef
Webmaster
20-02-2009, 20:20
Hoi Stef,
Ik werk al sinds 1992 in de tuinaanleg sector.
Volgens de oppervlakte die ik zie op de foto's is je tuin niet zo groot.
Ik vind hier gras zaaien niet echt een goed idee. Té klein.
Gras is mooi maar volgens mij enkel maar als je een voldoende groot oppervlakte hebt.
Nu is je tuin war oosters geïnspireerd. Is nog zo slecht niet bekeken. Kleine tuin met omheining. Beetje microklimmaat.
Ik geef je hier een aantal vaktips hoe je dit type tuin kunt verbeteren:
Omheining lichtere kleur meegeven, dat vergroot het gevoel en komt niet als beklemmend over. Mijn tuinomheining is in lichtgroen gezet dat nu wat verweerd is door de zon. Plant ook eens wat grote planten voor de omheining om deze te doorbreken.
Voorzie niet alles in grind maar leg hier en daar een eilandje aan met bvb Cotula. Dat is een hele laag blijvend bodembedekkertje.
Voorzie wat grotere planten, die geven meer effect.
Er bestaan ook kruipende rotsplantjes zoals bepaalde sedum soorten die erg laag blijven maar zeer erg mooi groeien in het grind.
Siergrassen zoals Miscanthus (groot!), Penisetum kunnen ook. Deze kunnen mooi blijven staan in de winter in hun winterkleur.
Azalea's geven prachtige bloemen in het voorjaar. Acer palmatum 'Dissectum" oftewel Japanse esdoorn zijn prachtig en ideaal om wat over de vijverrand te laten groeien. Kies wel voor de groene, niet de rode (rood is te heftig voor zo'n kleine tuin)
Japanse vormbomen in Pinus of Taxus zijn prachtig.
Voorzien ook eens grote rotsen in het grind en niet van die opvallende witte stenen.
De witte stenen hebben een té groot verschil met de kleur van het grind. Ze eisen teveel de aandacht.
Breng je terras wat meer naar de vijver, eventueel een terras dat wat over de vijver zweeft bvb in hout. Je maakt dan wat plaats vrij tussen terras en omheining om er wat planten te zetten. Liefst wat grotere zodat ze effect hebben. Eventueel een uitsparing in het terras laten om te kunnen planten.
Je zou ook de randafwerking van de vijver hier en daar wat kunnen doorbreken.
Met deel van terras of beplanting.
Bekijk eens in mijn profiel mijn foto album.
Webmaster
20-02-2009, 20:24
Een tropische tuin zoals je melde Stef is natuurlijk iets heel anders.
Kwestie van smaak natuurlijk.
Tijger Stef
21-02-2009, 14:48
Hmmm,
Idd wat uitsparingen en mijn terras dichterbij of er gedeeltelijk overlaten lopen is een goed plan. Nu zit ik er te ver van af, en dat staat mij niet echt aan.
Die kleine witte stenen gebruik ik voor de winter om niet alle vetplantje's kapot te trappen. Zo weet ik waar ze zijn namelijk :) Heb het een keer gehad toen er wat sneeuw en blad lag, dat ik te veel kapot trapte. :(
Kwa grote planten ben ik voorstander van, maar juist door de waardeloze ligging van de vijver en borders, leek het voor geen meter. Maargoed, nu gaat toch alles er uit. Dus daar kan ik rekening mee houden.
Een aantal siergrassen heb ik al, maar zien er nu een beetje dor uit door de winter. Heb ze afgelopen zomer aangeschaft, dus ze hebben nog iets te groeien. Deze kan ik dus wel weer goed gebruiken, en ze vullen mooi op.
Voor de randafwerking van de vijver met planten, was ik altijd huiverig voor. Ik weet namelijk niet goed hoezeer het kwaad kan als bepaalde planten in aanraking komen met het water. Persoonlijk, vind ik het wel heel mooi om iets te hebben wat ook over de vijverrand groeit!
Ik heb nu in een hoek een bepaalde naald/boompje ding waar ik vorig jaar goed met de snoeischaar in heb gezeten. Van dit boompje ben ik nu een wolkjesboom aan het maken. Het nadeel is alleen dat de kluit hiervan zo absurd groot is, dat het kompleet uit verhouding staat van het boompje zelf. Ik kan met twee man het ding niet optillen terwijl het boompje nog geen 1,5 meter hoog is. Vandaar dat ik er zelf aan zat te denken om maar de zaag er door te halen. Hij staat helaas net niet op de foto.
De tuin zelf is ongeveer 9 bij 7 meter. Maar reken de oprit dan niet mee. Deze zit vlak tegen mijn huis en loopt gelijk op met de berging. Dit is dan min of meer mijn grote terras direct achter het huis.
Afijn, zie onderstaande foto's voor een betere indruk. Maar let wel, ik zit niet vast aan vormen of wat dan ook. Wat mij betreft gaat alles regelrecht plat en eruit voor een schone lij.
Greetzzzzz Stef
Tijger Stef
21-02-2009, 14:59
Hier twee slechte foto's van hoe de tuin er als aller eerste bij lag zonder vijver of wat dan ook.
Helaas heb ik niet veel foto's meer mijn pc heeft ooit een grand mal meegemaakt. Weg alle foto's van een aantal jaar. Dat was balen.
Deze zijn ooit genomen met een telefoon.
Achter in de border heeft later een kleine vijver gezeten met wat goudvisjes en dingen. Ook is er een watervalletje geweest en een beekloopje. Tevens later toegevoegd twee grote bananeplanten met rode nerf. Was heel mooi ooit.
Maarja, toen kwam de eerste koi. en een tweede en een derde. En al snel moest er een grotere vijver komen.
En nu....... nu moet het gewoon echt een keer mooi worden en moet ik er ook een aantal jaren mee vooruit kunnen.
Greetzzzz
Moi Stef,
Woon zelf in Bellingwolde, dus niet al te ver van Veendam. Je wilt graag een tropische tuinaanleg. Hier in het noorden is het meestal iets kouder dan in het zuiden des landes. Hoop dat het gaat lukken, wens je hierbij veel sterkte en succes met de nieuwe aanleg.
Hokie