PDA

View Full Version : Pompen terug opstarten

Spro
08-02-2009, 11:14
Net voor de eerste vorst heb ik de gewoonten om de pompen uit men vijver te halen. Naar goede gewoonte heb ik dit nu ook weer gedaan.
Nu meestal gaan bij mij de pompen er rond 15 maart terug in.
Nu vroeg ik mij of of de pompen er sneller terug in mogen?

Mijn enige schrik is, dat door de circulatie nu men vijverwater te snel zal afkoelen, ... kan iemand me wat meer raad geven?

Webmaster
08-02-2009, 13:27
Als de pompen dienen voor het bevoorraden van een filter dan leg je ze best niet stil.
Pompen die een waterval bevoorraden of die het water terug bovengronds de vijver in sturen worden wel best afgelegd. Het is vooral de koude lucht die het water doet afkoelen. Ook skimmers gaan beter uit in de winter voor dezelfde reden.

Het is een misvatting dat onze (bescheiden) vijvers vergeleken met grote diepe meren echt warmtelagen hebben. De temperatuur zal onderin wel wat schelen maar van een groot verschil is geen sprake.

Hokie
08-02-2009, 13:50
Moi,

Hangt er ook vanaf wat voor vijver je hebt, een natuurlijke vijver of een koi vijver. Bij de laatste zou ik nooit adviseren om de pompen eruit te doen of stil te leggen, en zeker je filterbak niet. Alleen UV-lamp heeft geen nut, die kun je er desnoods tussenuit halen, dit om bevriezing te voorkomen.
Mijn pomp loopt nog de gehele winter. En via de bodemdrain komt het water dus van onder naar boven. Geen last, maar alleen voordelen.

Hokie

Eddy Keuninckx
13-02-2009, 11:00
Ik leg mijn pompen nooit stil. Wanneer je de pompen toch stilllegt, kan je ze beter in het water laten liggen.