PDA

View Full Version : Help Steur doet vreemd

hapemo
10-07-1999, 18:38
Help mijn steur doet vreemd.
Hij ligt op zijn zij in de vijver, als ik hem weer recht leg dan zwemt hij goed rond,maar zodra hij weer stilligt gaat hij weer op zijn zij liggen.
Ik heb geprobeerd hem te masseren zoals beschreven in het steuren artikel van Hugo maar dat heeft niet geholpen .Ik heb hem nu in een aparte bak met water gedaan compleet met zuurstof pomp.Wie kan mij vertellen wat er hier aan de hand is .Hij drijft niet op zijn rug en heeft ook geen problemen met het naar beneden duiken.Gister (9-7-99) heeft hij nog gewoon gegeten en zwom hij nog gewoon rond.S,avonds tegen 01.00 uur nog geken en er niks aan de hand .Vanmorgen om 09.00 uur lag hij op zijn zij in de vijver.

hans Mohr

hapemo@tref.nl

Hugo
11-07-1999, 14:44
Hallo Hans, dit is stress, geen gasophoping want anders zou hij helemaal
niet meer goed kunnen zwemmen. Masseren heeft dus geen zin. Controleer de
nitriet, ammoniak, nitraat, pH, KH, temperatuur en laat de uitslag weten.
Gebruik een goede test kit, niet de lakmoes stripjes. Mijn nieuwe artikel
staat trouwens nu online. Succes, Hugo

hapemo
12-07-1999, 01:28
Als nog bedankt voor je antwoord maar helaas mijn diamant steur is dood.
Ben terug gegaan naar waar ik hem heb gekocht en meteeen verteld dat hij van af het begin altijd al slecht at (zie mijn vorige berichten.) Hij bleek ingevallen te zijn achter de kiewen wat dus uitgehongerd zou beteken .Het bij voeren met regen wormen en tubifix heeft helaas niet geholpenik dacht zelf dat het juist veel beter ging want hij werd met de dag aktiver en levendiger.Maar om het verhaal niet telang temaken .Ik heb een nieuwe gekregen en hem eerst grondig bestudeerd op zijn kleur en zijn.Hij ziet er prachtig uit mooi dik en goed gevormd heb hem nu 2 dagen in de vijver en het heeft de voer plek al gevonden en net zo goed met als mijn andere steuren.Ik ga meteen in het najaar mijn vijver uit breiden gan dan van 3.50 X 3.50 m naar
4.50m X 7.50 en mijn goud vissen gaat de helft van weg in het najaar.

Hans Mohr

hapemo
12-07-1999, 01:33
Was nog even wat vergeten om ebij te schrijven
vandaar nog even snel een berichtje erachteraan.
heb mijn water laten testen bij de plaatselijke vijve vereniging en bij 2 verschillende vijver speciaal zaken en bij iederen kreeg ik hetzelfde te horen dat mijn water pefekt is alleen mijn ph waarde kon iets omhoog maar was niet nood zakelijk.
Heb de uitslag telefonisch door gekregen
En als ik van de week de papieren binnen heb zal ik de test gegevens posten zodat je de gegevens ook eens kunt bekijken en mij kunt vertellen of het allemaal echt wel zo goed is.

Hans Mohr

Jeroen B
19-07-1999, 08:37
Zelf heb ik ongeveer 3 maanden geleden een soort gelijke situatie meegemaakt met mijn diamant steur. Was een pracht exemplaar, ruim 60 cm en meer dan 3 jaar in mijn bezit. Een vrij actief beestje dat enkel over de gehele vijverbodem en aan randen zwom. Tot op een dag hij opvallend hoger aan de oppervlakte en dwars door waterplanten ging zwemmen, wat fletser van kleur en was duidelijk niet 100%. Steurkweker om advies gevraagd. Antw. water slecht of zuurstof gebrek. Water was helder (zegt niet altijd wat), zelf getest met setje van velda (PH, GH en KH) alles prima en stabiel (2 weekelijks testen)omdat ik zelf niet op nitrit, nitraat en amoniak kan testen ook door de steurkwekerij laten testen en om opheldering gevraagd. Vertelde over mogelijke bodem rotzooi, naar mijn mening onmogelijk dat van 2-3 cm substaat en wat rommel gifgassen o.i.d. kunnen ontstaan. M.b.t. zuurstof gebrek: 2 zuurstof pompjes op 30m2 en veel zuurstof planten leek mij en hem voldoende. Desondanks schrok ik me de volgende ochtend om 8.30u wild, hij lag gekrult op zijn rug/zij en direct de tuinslang erop, zonder resultaat. Wanneer ik hem van de kant duwde zwom hij weer een hele ronde en rolde voor mij voeten om. Achteraf vermoeden ze dat ie lucht in zijn .....(?) heeft gehad waardoor hij niet meer in het water kon zakken c.q zwemmen. Nu hoor ik van Hugo meldde stress en temperatuur als mogelijke oorzaak. We hebben die week na een warme start wel weer vorst gehad kan dat er mee te maken hebben gehad. Zelf speculeerde ik dat mijn steur voer (restje van vorig jaar waarmee ik zojuist begonnen was te voeren) niet meer goed was of is gaan rotten in zijn lichaam etc. Hij was niet ingevallen achter zijn kiewen, at altijd goed (ook uit mijn hand) en binnen 3-4 dagen was het bekeken. Vraag 1: heeft u een idee of mogelijke oorzaak m.b.t. bovenstaande. Graag een antwoord want ik ben zo gecharmeerd van die beesten en heb vorige maand in mijn onwetendheid twee nieuwe gekocht, beide diamant steur van 40cm. Vraag 2: Een ervan is super actief, tam, eet gigantisch (wat is juiste dagelijkse hoeveelheid?) en de ander blijft tot de schemering in het diepste gedeelte liggen, hangen, eet slecht, zwemt weg wanneer ik gericht voer naar de bodem laat zakken en zwemt pas wanneer het afkoelt traag rond. Wat kan ik hieraan doen? Durf dit bijna niet te melden na het lezen van jullie hoofdartikel. Ik was verontwaardigd en tegelijk voelde ik me behoren tot een groep die met liefhebberij onbewust gigantisch inbreuk pleegt op de levenscyclus van deze prachtdieren. Er zijn er bij mij inderdaad ook een aantal kleine steur (diamant steur, sterlatis? = spitse neus en sterlet) allen 10-15 cm dood gegaan of nooit meer terug gevonden door kat of reiger. Dit geeft natuurlijk al te denken. Maar met een groter exemplaar had ik tot 3 maanden geleden nooit problemen en dacht dat deze niet verstrikt zou raken in planten en dat het daar aan had gelegen. Helaas is hier duidelijk te weinig over bekend ! Ik dacht door mijn steurkweker goed geinformeerd te zijn met uitgebreide voorlichtingsfolder etc. (indien gewenst kan ik er zo een toesturen of de tekst mailen voor uitbreiding van het artikel) Bedankt voor het slechte maar verhelderende bericht. Vraag 3: wetende dat het geen vijverdieren zijn, ik er 2 heb en ze nergens heen kan brengen, hoe kan ik de meest ideale vijversituatie voor hen nog creeren? Wat zijn die specifieke eisen door zijn leefgedrag waaraan leefruimte, waterkwaliteit etc. dient te voldoen?
Vraag 4: Jullie staan wel achter het houden van sterlet, deze is toch een stuk kwetsbaarder, zeker de albino versie ervan en een volwassen sterlet trekt niet naar zee?

Vriendelijke groeten en alvast bedankt, Jeroen van den Broek

Hugo
20-07-1999, 13:29
1: Heb je het water getest met van die lakmoesstripjes van Velda ? Die zijn niet echt betrouwbaar.
Ik neem aan dat de steurkwekerij wel degelijke testkits had ? Wat was de uitslag ? Steurvoer is
minstens 3 jaar houdbaar. Het lijkt mij goed mogelijk dat er niet genoeg zuurstof is geweest, ze
hebben echt goed zuurstofrijk water nodig en s'nachts gebruiken de zuurstofplanten zelf ook zuurstof.
Hoe groter de steur hoe meer zuurstof er nodig is en hoe groter de belasting op de vijver.
Je zou voor steuren eigenlijk ook het zuurstof gehalte moeten meten. Een te kleine leefomgeving geeft
trouwens ook stress. Maar waarom zette je nu de tuinslang erop ?

2: Je kan proberen om de slecht etende bij te voeren met het verscheidene voer dat
in mijn artikel genoemd wordt maar ik vrees toch dat het een aflopende zaak is. http://pondlibrary.org/ubb/frown.gif

3: Hier zit hem juist het probleem. Je kan jonge diamantsteuren wel een paar jaar in leven houden in
een vijver maar zoals ik schreef is dat het enige. Ze gaan ofwel vrij snel dood ofwel als de
omstandigheden het toestaan zijn ze na een paar jaar de vijver uitgegroeid en overlijden dan toch.
De belasting van zo'n steur op de vijver is enorm omdat ze zo gevoelig zijn voor vervuiling. Daarbij
hebben ze meer ruimte nodig dan dat we ze ooit kunnen geven. 3 steurtjes van 30 cm is ook niet
dezelfde belasting als 1 steur van 90 cm. Ter vergelijking er staat hier ergens in een artikel hoeveel
kleine koi's er in 1 grote gaan. De zwakste zal waarschijnlijk snel overlijden en de sterkste houdt
het wellicht nog 2 jaar uit. Jammer maar ze zijn gewoon niet geschikt om in een vijver te houden.

4: Bij alle diersoorten zijn albino's verkregen door inteelt en dus altijd zwakker,
zo ook de albino sterlet. Sterlets trekken niet naar zee. Sterlets zijn vissen die (ook) hoge eisen
stellen aan verzorging en waterkwaliteit maar niet zwakker dan de andere steuren.

Sorry voor het slechte nieuws, maar dit is hoe de steuren verkoop werkt, koop nu
een steur, en koop binnenkort een nieuwe. http://pondlibrary.org/ubb/frown.gif

Groeten, Hugo http://pondlibrary.org/ubb/smile.gif

(Dit bericht werd aangepast door Hugo op 20 Juli 1999.)

Jeroen B
21-07-1999, 09:14
Beste Hugo,

ik gebruik een Velda druppelsetje (KH en GH druppelen totdat kleur veranderd PH 5 druppels en vergelijken met kleurenstrip)
De steurkweker had daarnaast meerdere druppeltesten, daarvan waren alle uitslagen naar zijn zeggen 'perfect, daar kon het niet aan liggen, misschien vergiftiging'(hoe???!) , ik heb helaas geen lijstje met de exacte metingen. Maar zuurstofgebrek in het voorjaar? Met twee kleine zuurstof blokjes op 2 verschillende (diepste) punten in een vijver van 30m2? Die tuinslang-actie heb ik rechtstreeks uit de steurenfolder die ik bij de kweker meekreeg destijds. citaat: 'Bedenk hoe warmer het water hoe minder zuurstof. In geval van nood kunt u door met de tuinslag in de vijver te spuiten uw Steur redden.' Hoe zou ik het zuurstof gehalte kunnen meten?

Ik heb m'n huidige zwakke steur in een aparte bak (1m3) eens goed bekeken, is niet ingevallen achter de kieuwen (wat ik wel verwachte) en zie verder niets aparts wanneer ik beiden vergelijk. Na bovengenoemde actie terug in de vijver is er helamaal geen leven meer in te krijgen, blijft in de uithoek van de vijver rondhangen, op de bodem waggelen zonder te eten, zwemt er zelfs van weg. Ik zal jou genoemd artikel over alternatief voer er nogeens op naslaan. Kan ik mijn actieve schrokhals ook teveel voeren?
Die was in het begin veel lichter van kleur (grijs) dan nu na 3 weken, bijna net zo zwart als mijn stille willy. Heeft dit nog iets te betekenen?