PDA

View Full Version : Geen leven in de vijver

nikki
19-06-1999, 20:27
Mijn tuinvijver heb ik vorig jaar aangelegd, en ik heb hem voldoende geënt. Tot ongeveer een maand geleden krioelde hij ook van 'klein' leven: larven allerhande, watervlooien, kevertjes... Maar vandaag (half juni) is er van al dat leven nog nauwelijks wat te bespeuren. Ik heb de jongste weken wel pakken draadalgen uit de vijver geschept, en ook die krioelden toen van dat 'klein' leven: heb ik misschien mét de draadalgen ook te veel levende organismen - en dus voer voor de vissen - uit het vijverwater gehaald? (Tussen haakjes: de afgelopen twee weken had ik vier dode goudwindes, waaraan uitwendig helemaal niets fouts te zien was: die zijn toch niet van honger omgekomen?) Of heeft het verdwijnen van die kleine organismen wat te maken met de waterkwaliteit?

Alvast veel dank voor uw advies!

Nikki Pandelaers
Schilde

Hugo
22-06-1999, 13:35
Heb je de waterwaarden al getest ? Zo niet laat ons de resultaten weten dan hebben
we meer informatie om te zien wat het probleem zou kunnen zijn. Hoeveel vis zit er trouwens in?
Groeten, Hugo

nikki
05-07-1999, 04:21
Ik heb de waarden laten testen: zie hier de resultaten
ph:7,8
gh:7
kh:7
Fe:>0,5 mg
Volgens het vijvercentrum waar ik de test liet doen is het water OK, maar is het probleem waarschijnlijk zuurstoftekort.
2 weken geleden heb ik een beluchtingspompje in elke vijver aangesloten en sinds vorige week ben ik terug aan het enten met goed vijverwater uit de buurt en een behandeling met Bakta Pur in de hoop op die manier terug leven er in te krijgen
Op de 2 vijvers samen zitten nu nog 13 jonge goudwindes, 4 algeneters en 4 zonnebaarzen: allemaal kleine jonge vissen van max 10 cm.
Ik hoop op deze manier de problemen op te lossen. De goede raad die ik van iedereen krijg is: heb geduld, vele problemen lossen zichzelf wel op!
Wat denkt U ervan?
Alvast bedankt en groetjes van nikki!

------------------

Jeroen B
19-07-1999, 08:45
Dat is het probleem, we zijn vaak (te) ongeduldig. Ik heb mezelf ook al aan honderden guldens laten spenderen, zodra een waarde zakte direct turfgranula erbij of andere (natuurlijke middeltjes) Je moet de grote lijn in de gate houden. Wellicht helpt een UV lamp tegen draadalg. Tip: pas op die 4 zonnebaarsen, dat zijn er volgend jaar 40 (het jaar erna wil je niet weten en ze eten je jonge vis.

Jeroen van den Broek