PDA

View Full Version : Zieke koi?

viveen
18-05-1999, 23:39
We hebben nog niet zo lang een witte koi in onze vijver. Plotseling zien wij een zwarte ronde vlek aan zijn zijkant, net voor zijn staart. We hebben hem al geprobeerd te vangen maar dit is ons nog niet gelukt. Voor mijn gevoel is de koi ook erg rustig, hij hangt een beetje in het water met zijn vinnen te "wapperen". Weet iemand of de zwarte vlek duidt op een ziekte?

Groetjes,
Ursala

Eric Buedts
19-05-1999, 06:42
Halo
Een zwarte vlek kan een open wonde zijn of zwarte stip, maar dit laatste komt zelden voor bij Koi.
Probeer de Koi te vangen, en laat mij een duidelijkere omschrijving van de vlek en laat mij iets meer weten over zijn gedrag.
Groeten

------------------
Eric Buedts

rob verbeeck
21-05-1999, 20:21
Sommige van mijn vissen hadden ook kleine donkere vlekken ter hoogte van de staartaanzet en waren ook wat lusteloos. Eén vis is dood gegaan en de diagnose van mijn handelaar was chronische goudvisziekte die volgens hem ook bij de koi kon voorkomen.
Ze zal zich voornamelijk uiten op de beweeglijke delen van de vis (staartstuk).
Op deze site vindt u een goed artkil over deze ziekte.

Groetjes ROB

viveen
21-05-1999, 20:29
We zijn al een paar dagen bezig om hem te vangen. We hebben hem nu al wel wat beter kunnen zien met zonlicht. De zwarte vlekken zien er ook pluizig uit en breidt zich wel snel uit. Inderdaad is hij ook wat lusteloos behalve als we hem proberen te vangen. Ik zal het artikel over de goudvisziekte even opzoeken. Bedankt!

Groetjes,
Ursala

rob verbeeck
25-05-1999, 15:23
Het pluizige rond de wonde zouden schimmels zijn die zich rond de wonde afzetten.
Het artikel waarnaar ik verwijs is over de gatenziekte door Hexamita.
Wat ik echter niet kan zeggen is dat deze ziekte van dezelfde familie is als de uitwendige Furonculose (=chronische goudvisziekte of gatenziekte) t.g.v. bacter.
van de geslachten pseudomonas en aeromonas.

JeanPaul
27-05-1999, 03:27
Probeer de vis 's avonds te vangen met zaklantaarn werkt bij mij ZEER effectief bij moeilijk te vangen gegarandeerd binnen de 5 min