PDA

View Full Version : khv virus

koenkoi
15-08-2006, 17:43
Hallo,

Ik ben begin dit jaar begonnen met de koi hobby.
Nu heb ik er in het begin alleen Japanse koi in gedaan.
Een paar weken geleden toch eentje uit Israel erbij en nu hoor ik van de ziekte.
Ik heb er al veel artikelen over gelezen en de meningen zijn er over verdeeld of die nu wel of geen drager is van het Virus.
Wie kan mij hier een duidelijk antwoord opgeven, ik weet niet wat ik nu moet doen.

Er zijn immers nog geen ziekte beelden te zien na een week of drie met de koi uit Israel.

josl
15-08-2006, 18:15
hallo,

het is niet te zeggen of een van je koi drager is van het virus, dit kan alleen een koidokter vaststellen, met een test.
afwachten is de boodschap.
het zijn niet alleen de israel koi, alle koi kunnen het hebben,ook japanse.

groetjes

koenkoi
15-08-2006, 18:30
hallo,

het is niet te zeggen of een van je koi drager is van het virus, dit kan alleen een koidokter vaststellen, met een test.
afwachten is de boodschap.
het zijn niet alleen de israel koi, alle koi kunnen het hebben,ook japanse.

groetjes

Het gaat er meer om dat de israelische kois zijn overgedragen aan het virus en de overlevenden worden verkocht.
Zijn deze koi nog steeds drager of hebben ze het virus niet gekregen doordat ze er al imuun voor waren.

Wanneer ze wel drager zouden zijn en er zelf tegen kunnen dan kan deze koi het makkelijk overdragen aan de andere koi. Weet iemand of ik misschien beter de Israelische koi er beter uit kan helen?

josl
15-08-2006, 18:41
hallo,
als hij er al een paar weken inzit is het toch al te laat,dan zal het al overgedragen zijn,moest hij drager zijn.
er zal bij jouw niets aan de hand zijn,anders had je al iets gemerkt,

groetjes

koenkoi
15-08-2006, 18:53
hoi Josl,

Bedankt voor je reaktie!!!
Succes met je hobby!

Groeten Koen

Sawadeka
16-08-2006, 08:05
hallo,
er zal bij jouw niets aan de hand zijn,anders had je al iets gemerkt,groetjes

Deels klopt dit wel maar de temperatuur van het water is de belangrijkste factor.

Zolang je water niet boven de 21-22 graden komt, 1 á 2 weken zal het virus zich niet snel openbaren.
Of ze het hebben van de Israeli is niet te zeggen de kans is wel groot?
De grootte van je Koi is ook een belangrijke factor, de kleinere zijn iets minder gevoelig.

Lees onder algemeen ook de uitleg van Ir. van Tulden Visziekten lab

koenkoi
16-08-2006, 18:36
Deels klopt dit wel maar de temperatuur van het water is de belangrijkste factor.

Zolang je water niet boven de 21-22 graden komt, 1 á 2 weken zal het virus zich niet snel openbaren.
Of ze het hebben van de Israeli is niet te zeggen de kans is wel groot?
De grootte van je Koi is ook een belangrijke factor, de kleinere zijn iets minder gevoelig.

Lees onder algemeen ook de uitleg van Ir. van Tulden Visziekten lab
Ik weet niet of er khv bij mijn vis is, omdat je zegt dat je niet weet of ze het van Israeli hebben. Misschien hebben ze het wel niet, maar mijn vraags is of de Israeli gevaar vormt voor de ander, die zit er pas een paar weken bij namelijk,

Nog geen ziektebeelden aanwezig momenteel!!

Groeten Koen

Sawadeka
17-08-2006, 00:07
Ik weet niet of er khv bij mijn vis is, omdat je zegt dat je niet weet of ze het van Israeli hebben. Misschien hebben ze het wel niet, maar mijn vraags is of de Israeli gevaar vormt voor de ander, die zit er pas een paar weken bij namelijk,

Nog geen ziektebeelden aanwezig momenteel!!

Groeten Koen

Hoi Koen

Ja, de Israeli vormt de grootste bedreiging aangezien daar de 1e uitbraken waren.
Er zijn echter wel handelaren die KHV vrij zijn, informeer hiernaar of die zaak waar je ze gekocht hebt vrij is.
Probleem is wel dat, het zeker zijn of de aankoop KHV vrij is je de vis kost, het onderzoek heeft biopten nodig die dusdanig levensbedreigend voor de vis zijn dat deze sterft.

Ze zwemmen al een aantal weken in je vijver dus veel kan je er niet meer aan doen als ze besmet zijn.
Zorg dat je water niet te warm wordt, je kan daarmee toch wel wat ellende voorkomen.
(Verderop staan nog wat meer tips)
De uitbraak temperatuur ligt boven de 22 graden de ideale temp is zo rond de 25.

Kan je handelaar geen zekerheid geven of vertrouw je de zaak niet?

Je kan zelf wel testen (geen 100 % overlevingskans) of je vissen besmet zijn.
Plaats daarvoor de Israeli(sch) in een quarantaine bak met 1 of 2 vissen (neem dan degene die je minder leuk vindt, niet te kleine vis overigens, de kleintjes zijn minder gevoelig)
Verwam je water naar ca. 25 graden, niet te snel ca. 3 graden per dag en houdt die temp. 2-3 weken aan.
Krijgen ze verschijnselen dan weet je hoe laat of het is.
Als ze de verschijnselen hebben verwarm je het water naar 32-33 graden en houdt dat minstens 2 weken aan (ook weer ca. 3 graden per dag, je hebt na uitbraak ca 7 tot 14 dagen de tijd voor ze eventueel overlijden)
De maatstaaf voor hoe lang je op die temperatuur moet blijven is makkelijk te meten.
Of je vissen overlijden of de verschijnselen trekken weg.
Bij dat laatste, als alle verschijnselen bij alle over gebleven vissen weg zijn, hou je ze nog een week tot 2 weken op die temperatuur daarna ga je langzaam afkoelen tot het nivo van je vijver water.
(Deze vissen zijn nu met zekerheid drager van KHV en of ze voldoende weerstand hebben opgebouwd om niet weer ziek te kunnen worden is maar de vraag.
De wetenschappers zijn het daarover niet geheel eens.)

Vanaf dat moment moet je super alert zijn op je waterkwaliteit, watertemperatuur, visgezondheid, alle mogelijke aandoeningen en vooral stress.
Verstandig is een middel aan je water toe te voegen die het goed in balans houdt en de slijmhuid van de vissen versterkt.
Een koi die iets heeft verliest zijn sterke beschermende slijmhuid, wordt dunner en dunner totdat hij weinig weerstand meer heeft.
Juist die weerstand moet hem beschermen tegen KHV.

Het spijt me je dit nare bericht te moeten geven.

Wees wel zo wijs je vissen niet in aanraking te laten komen met andere vijvers.
Ongeacht of je wel of geen zekerheid hebt of ze besmet zijn.
Denk hierbij vooral aan schepnetten, bakken etc.

NB
Als je een uitbraak hebt wees voorzichtig, er wordt beweerd dat er enkele gevallen bekend zijn waarbij het KHV zich naar de eigenaar heeft uitgebreid.
Niet een gevaarlijke aandoening voor de mens maar een vervelende, de symptomen schijnen te zijn: jeukende mini bultjes die na een paar dagen op een bepaalde plek te hebben gezeten zich uitbreiden over het lichaam (beetje gordelroos-achtig)
Of dit werkelijk waar is weet ik niet maar voorkomen is altijd beter dan genezen.