PDA

View Full Version : zweefvuil

frantj
28-06-2006, 14:06
Beste,

In mijn vijver heb ik last van zweefvuil (denkelijk afkomstig van dode algen en afgestorven planten). de kwaliteit van mijn vijverwater is uitstekend dus daar is het probleem niet te zoeken. Ik gebruik een filter met zeef (2x biotec 18), maar die haalt dit klein vuil er niet uit. dus heb ik al eens geprobeerd een zeer, zeer fijne filtermat op te leggen (op die zeef). Dit werkt gedeeltelijk, want het gevolg hiervan is dat ik die mat eigenlijk dagelijks moet reinigen omwille van dichtslibben. Nu wanneer de zon op de vijver zit heeft het water een groen/buine schijn. 's avonds is het water dan wel helder (als ik ten minste geen vijververlichting geruik!!)

Buiten een vijver heb ik ook een zwembadje liggen en daar bestaan "ontvlokkers" voor. Deze plroducten verzwaren het vuil zodat het "samenklit" en het er gemakkelijk uit te filteren is. Gevolg na toevoeging en 1 dag filteren: kraaknet water (ook bij zonneschijn)

Mijn vraag: bestaan er zulke producten (ontvlokkers) ook voor de vijver. anders wat kan ik ondernemen om kraaknet water te verkrijgen (zonder zweefvuil!!)

josl
28-06-2006, 18:20
heb je een uv-lamp,deze doet de algen samenvlokken.

bij oase kan je die zeef vervangen door een 100 micron exemplaar.nu heb je standaard 500 micron.

hang aan de uitlaat van je filter een nylonkous,deze houdt veel tegen.

tetra heeft zo een produkt algorem, dit doet algen en vuil samenklonteren

groetjes