PDA

View Full Version : Mergelsteen

Sting
08-06-2006, 19:10
Laatst werd er gesproken over mergelsteen en dat dat goed zou zijn om op een natuurlijke wijze de hardheid te verhogen.
het vijverwater is echt helder maar als ik in het water kijk en naar de aanwezige planten lijkt het wel een spookstad!!! Ze zitten vol met alg. Ook wel draadalg maar het lijkt meer slijmerig en stoffig te zijn.
We hebben een plantenfilter nu met veel planten erin gezet en een pomp die meer water kan verzetten. Ik hoop dat dit op den duur ook bijdraagt aan een goede waterkwaliteit.

We hebben erg zacht water en ik vermoed dat daardoor de planten niet willen groeien.

Hoe kom ik aan zo'n steen. Ik heb vandaag overal in de buurt rondbebeld maar het is hier niet te krijgen.

Kan een collega vijverman/vrouw uit Limburg mij geen stuk opsturen eventueel ?

josl
08-06-2006, 20:27
kijk eens rond waar ze oude gebouwen restaureren,daar vind je er wel

Wahdagie
08-06-2006, 21:22
Laatst werd er gesproken over mergelsteen en dat dat goed zou zijn om op een natuurlijke wijze de hardheid te verhogen.

Wat hoop je met mergel anders te bereiken dan met welk ander kalkproduct.
Mergel bestaat meestal uit een flink deel onoplosbaar klei en zand.
Verder bestaat het grotendeels uit kalk (calciumcarbonaat) net als die
andere kalkproducten. Dit mergel, zeker als een grote brok steen,
zal maar zeeeeer traag oplossen en dus je waterwaardes ook nauwelijks
meetbaar verhogen, tenzij je water een zeer lage pH heeft.

Wat zijn je waterwaardes precies?

Arthur.

Sting
08-06-2006, 21:47
Ik heb Maerl toegevoegd maar ook weer water moeten toevoegen dus ik denk dat dat geen zoden aan de dijk heeft gezet...
men zegt trouwens ook dat dit in eerste instantie algvorming doet toenemen.
Ik weet ook niet goed hoeveel je ervan mag gebruiken want iedereen roept wat anders ..
Met een steen hoopte ik te bereiken dat het inderdaad langzaam maar constant kalk af zou geven. Zodat die waarde een beetje constant e hoger zou blijven.
De waarden zijn Ph 8.5 Gh 6 Kh 3 gemeten op 04-06 .

josl
09-06-2006, 20:29
als je regelmatig wat krast op de mergelsteen krijg je voldoende oplossing in je vijver.

groetjes