PDA

View Full Version : polyester vijver

j.swinkels
06-03-2000, 21:51
Geachte heer, mevr,

De komende zomer wil ik een nieuwe vijver gaan bouwen.(ben verhuist)
De vorige was van folie maar nu ben ik van plan er een te gaan maken van beton/polyester.
Nu heb ik van een aantal mensen gehoord dat dit laatste een duur en moeilijk te verwerken materiaal is. Echter kan niemand mij vertellen wat er dan zo moeilijk aan is en wat het precies kost. Kan u mij hier een antwoord op geven.

BVD. john

Peter Provoost
07-03-2000, 00:01
Beste John,

De exacte prijs van beton ken ik niet. Uit de prijzen van voorgevormde polyester vijvers kan je wel afleiden dat dit een dure aangelegenheid is. Waarom polyester of beton en bv. geen EPDM rubberfolie gebruiken. Rubberfolie kost +- 300Bef/m² en is ook zéér degelijk en gemakkelijk te verwerken.

Groeten,

Peter Provoost.
peter@provoost.com
http://www.provoost.com

j.swinkels
07-03-2000, 00:20
Peter,

de reden waarom ik polyester wil is het fijt dat dit een langere levensduur heeft en je krijgt geen plooien zeker niet met het voorgenomen ontwerp

Webmaster
10-03-2000, 02:25
Er zijn steeds meer en meer mensen die kiezen om een vijver te metselen en die nadien te bekleden met polyester.

Doorslaggevend is dat dit voor, ik zou durven zeggen de eeuwigheid is. Vijvers opgetrokken uit betonblokken en vervaardigd uit polyester zijn onverwoestbaar.

Van de vervelende plooien heeft men ook al geen last meer.

Nu heb je ook de keus uit voorgevormde polyestervijvers maar die zijn vaak te ondiep om hier vissen in te houden.

Wil men echt een vijver naar eigen smaak en in de meest sterke vorm dan kiest men ervoor om een vijver te gaan maken in muren van betonblokken en polyester.

Het is een behoorlijk zwaar karwei om dit allemaal te verwezelijken maar éénmaal het af is is het ook af en kan men zonder zorgen beginnen aan de vijverhobby.

Het grootste nadeel is de kostprijs. indien je het zelf niet kan en je moet een vakman vragen om je vijver te gaan bouwen dan lopen de kosten heel vlug de hoogte in.

De polyester op zichzelf is zeker geen goedkoop product. De exacte prijs weet ik niet van buiten maar ik meen te weten dat dit 2x tot 3x duurder is dan folie.

Langs de andere kant, het is voor altijd.

Wat is er zo moeilijk aan zelf een polyestervijver aanleggen?

Polyester is een gemeen product en moet snel verwerkt worden. Je moet snel werken en het moet tevens perfect gedaan worden. Dat maakt het vrij moeilijk als je niet ervaren bent.

Polyester is een kleverig goedje en is slechts voor korte duur verwerkbaar.

Moeilijk is het niet in de zin van, je hoeft enkel de polyestermatten op de muren of de vijverbodem aan te brengen en in te smeren met vloeibaar polyester. Je mag geen plaatsje vergeten, je mag de glasvezelmat niet teveel insmeren of te hard insmeren of je trekt de glasvezelmat uit elkaar.

Wanneer we rechte vijverranden hebben moeten we nog opletten dat door het gewicht van een ingesmeerde polyestermat het zaakje niet in elkaar zakt.

Ik zou zeggen, het is niet aards moeilijk maar handig, behendig zijn zijn pluspunten + ervaring.