View Full Version : Vijveraanleg
Ik ben sinds een paar jaar begonnen met de koi hobby omdat ik bij toeval twee koi's had overgenomen van iemand. Ik wist toen niets over koi's. Ik ben mij daar in gaan verdiepen en heb toen boeken gekocht en ben lid geworden van de Vlaamse en Nederlandse koi verenigingen. Nu ben ik pas verhuisd en ben een koi vijver aan het plannen van 25m2. Nu vraag ik mij af welk materiaal kan ik hier het beste voor nemen rubber folie of polieester en hoe dik moet ik de wanden en bodem maken. Ik woon in de provincie zeeland en heb te maken met grondwater en een vettige klei grond. Nu wil ik deze uitvoeren met 1 of 2 bodem drains en een skimmer. Wie kan mij wat meer informatie geven oven over de kosten en materiaal eigenschappen.
Bij voorbaat dank.
Webmaster
01-08-1999, 21:30
Als U een vijver voor het leven wil dan is polyester de beste keus. Goede koivijvers worden opgetrokken met rechte muren in betonblokken en daar wordt dan de polyester tegen aan geplaatst.
Lees het artikel over bodendrains op deze site in de filterafdeling voor meer info over dit onderwerp. 1 bodemdrain is te weinig hoor. Minimum twee.
Een skimmer is fantastisch en zeker aan te raden.
Polyester is niet bepaald het goedkoopst en kost ongeveer het dubbele van rubberfolie. Natuurlijk is het onverslijtbaar en heb je geen plooien meer en je kan werken met loodrechte randen want dan weer goed is om alggroei op de randen te voorkomen.
Voor de skimmer mag je rekenen op een kostprijs van een 495 € (Euro). Da's voor de skimmer zelf en voor een pomp.
Lees het artikel over skimmers in de filterafdeling eens door om er alles ever te weten te komen.
Natuurlijk heb je ook nog het verbruik van de pomp voor de skimmer. Koop daarom een niet té zware pomp. Een nautilus 8000 is voldoende. Het mag ook geen fortuin gaan kosten om de skimmer te laten werken.
Bedankt Webmaster!!!!
Maar nu zit ik nog met 2 vragen naar aanleiding van uw bericht
1. Waarom 2 bodemdrains ik heb wel eens gehoord dat de doorstroming te veel gehinderd word bij 2 bodemdrains als deze zijn aangesloten op 1 filter met 1 pomp. Hebben de bodemdrains een bepaalde doorstroming nodig bodemdrain van 110 voor een goede werking Bijvoorbeeld in liters per uur?????
2. Kan ik een skimmer ook aansluiten in de volgende opstelling:
Skimmer - Filter - Pomp -terug naar vijver????
(Dit bericht werd aangepast door Perry op 04 Augustus 1999.)
lamoraal
29-08-1999, 20:03
Ik heb ook nog een vraag: waar kan je dergelijke hoeveelheden polyester kopen in een "handzaam" formaat, dus geen matjes van 15 * 15 cm, maar bijvoorkeur "op de rol"?
------------------
Webmaster
02-09-1999, 04:09
Perry, je vraag 1 zal ik eens moeten opzoeken.
Je vraag 2. Er zijn problemen met de opstelling skimmer -> filter -> pomp.
In de winter moet je je skimmer afzetten, maar de filter MOET blijven draaien. Een skimmer en filter op één lijn plaatsen kan dus niet.
Nog een keer over vraag 2 als ik nu een bypass maak naar een afvoer die ik +/- 40 cm onder de waterspiegel water weg haald dus dan krijg ik :
zomer: skimmer > filter > pomp > vijver
winter: bypass > filter > pomp > vijver
Zou dit geen goede oplossing zijn????
Dan koel ik ook de onderste water lagen niet te veel af!!!
Webmaster
03-10-1999, 00:59
Uw idee is goed maar je kan dit niet verwezelijken met een gravity filtersysteem.
Een skimmer dient enkel om het bovenste vuil dat op het water drijft weg te halen.
Een filter voor een koivijver aangesloten op bodendrains dient om het vuil op de bodem weg te halen.
Met jouw idee:
Skimmer -> Filter -> Pomp -> Vijver
Kan je geen bodemvuil wegzuigen en dat is een probleem.
(Dit bericht werd aangepast door Webmaster op 02 Oktober 1999.)
hallo webmaster.
Het gaat er bij mij niet om vuil weg te halen in de winter opstelling, maar om mijn filter in werking te houden zodat mijn bacterieen niet sterven wat zou gebeuren als ik mijn filter uit zou zetten. Dus opstelling: bypass > filter > pomp > vijver.
groeten Perry Bos
Webmaster
02-02-2000, 02:42
Als je alles op één lijn wil brengen dan werk je in de winter best met een bypass waardoor de skimmer uitgeschakeld wordt maar de filter moet wel altijd blijven draaien.
Wel een bypass die het water ongeveer 30 cm onder waterniveau terug in de vijver pompt.
Een bacteriekolonie is niet van de ene dag op de andere opgebouwd maar dit duurt maanden. Als je je filter stillegt is er geen waterstroming meer, dus minder zuurstof en de bacterie kolonie die je opbouwde gedurende het gehele vijverseizoen is dan na enkele uren tot enkele dagen dood.
Waar schuilt nu het gevaar? De bacteriekolonie moet opnieuw vanaf nul opgebouwd worden in de lente en het is juist in die periode dat we de volle capasiteit van een bacteriekolonie zo heel erg nodig hebben. De zon begint meer te schijnen en de bacteriën moeten voldoende aanwezig zijn en gezond zijn om aanvallen van algen en andere kwalijke vijverprocessen tegen te gaan.