PDA

View Full Version : randafwerking koivijver.

Mathieu Roosen
09-07-1999, 17:38
Na lang overwegen heb ik besloten nog een tweede vijver aan te leggen. Dit maal een koivijver.( 7000L).Ben nog volop aan het graven maar heb toch enkele vragen.

1) rand afwerking. Deze wou ik doen met blokken tufsteen of iets in die aard. Twee blokken achter elkaar en de folie tussen de twee blokken omhoog zodat de folie onzichtbaar wordt. Probleem dat ik zie is met het binnenste blok. Het blok dat dus half in het water ligt en op de folie. Hoe kan men dit fixeren??. Als het los op de folie ligt , in het water kan het makelijk in de vijver vallen. Zou ik de binnenste rij blokken in cement op het folie kunnen leggen???

2)Mag ,moet een koi vijver verschillende niveaus hebben? Vermist er toch geen planten in mogen heb je in feite ook geen richels nodig, maar een rechte diepe put lijkt me niet natuurlijk. Of mogen er toch planten in , wat me mooier lijkt,als het maar randplanten zijn.

3) Mag / moet in een koivijver ook bodemsubstraat? Sommige zeggen ja, andere zeggen nee.

Kan iemend me helpen.???

Webmaster
11-07-1999, 00:07
Vraag 1: Als je met turfblokken wilt werken dan is eigenlijk de enige juiste manier om ze in de breedte te gebruiken. Dus niet zoals jij bedoelt ze in de lengte naast elkaar leggen op de folie maar in de breedte en de folie hier achter plooien. Zo krijgen ze geen kans om in de vijver te vallen.

Natuurlijk gaan op die manier heel wat meer blokken in de rand verwerkt moeten worden.

Ik zou ze zeker niet in cement leggen en ik zou ook niet jouw methode toepassen want de tweede laag turfblokken, dus achter de folie gaat heel sterk uitdrogen.

Vraag 2: normaal gezien hoeven geen niveau's in ene koivijver. Eigenlijk betekenen planten in een koivijver meer kans op parasieten. Dat wil niet zeggen dat je geen randafwerking met planten kan bouwen maar verschillende niveau's voorzien voor verschillende dieptes waarind e planten kunnen staan is niet nodig in een vijver.

Vraag 3: Een moderne en goede koivijver bestaat uit bodemafvoer. Bodemsubstraat kan zeker niet in deze filtersystemen. Van nature uit zijn koi bodemzoekers, bodemsubstraat gaan ze zeker en vast omwoelen. Dus bodensusbstraat is niet aan te raden in een koivijver.

U vraagt zich nu waarschijnlijk af, en waar gaan mijn bacteriën zich dat huisvesten? wel de filter en meer bepaald het biologische filterdeel is het HART van uw vijver.

Mathieu Roosen
11-07-1999, 17:27
Bedankt voor je feed-back.
1) ik wou geen turfblokken gebruiken maar
TUFSTEEN. Dit is een soort zandsteen .
Deze zijn in 3 maten te verkrijgen.Meest gangbare maat is 11X11X37. Een blok weegt
ongeveer 3 kilo. Heb gister geprobeerd en ook in de langs richting blijken ze te blijven liggen, dus ben ik van cement maar afgestapt.

2) Denk dat ik maar bij een waterlelie blijf in het midden van de vijver in een plantzak. Wat idien men met kokoszakken zou werken langs de rand?. Deze zou ik op sommige plaatsen onder het binnenste blok kunnen steken. Pluizen de Koi's die helemaal uit elkaar?
3) Ik ga geen bodemdrain gebruik en ook geen gravityfilter . Weet dat dit het best is maar om dit te realiseren moet ik mij terras opbreken en dat gaat niet. Ik blijf dus maar bij een pomp gedreven filter

------------------