PDA

View Full Version : Kokos beplantingsmatten

Gunther Verlies
30-03-1999, 13:33
Ik heb, om de folie te bedekken en om aan de rand extra moerasplantjes (zoals liesgras) te planten gebruik gemaakt van kokosmatten. Nu heb ik gemerkt dat de matten bovenop de rand vochtig zijn, en ook de grond die naast de rand ligt is tamelijk vochtig. De mat trekt dus water uit de vijver naar de grond ernaast. Nu weet ik nog niet hoeveel water er per dag verdwijnt, maar heeft er iemand een idee van hoe ik dit kan vermijden indien het hier om te veel water gaat (een klein beetje kan m.i geen kwaad omdat ik dan de vochtige grond naast de vijver kan gebruiken om oeverplantjes te zetten)
Bedankt,
Gunther

Webmaster
31-03-1999, 01:18
Dat is inderaad het nadeel als je cocos matten egrbuikt, die zuigen inderdaad water op en geven dit door aan de tuingrond. Maar hoe je dit kan oplossen ??? is voor mij ook een vraagteken maar het waterverlies kan toch aanzienlijk zijn. Misschien zijn er nog mensen met dit probleem die er iets op gevonden hebben.

Gunther Verlies
31-03-1999, 13:41
Ik heb er ondertussen zelf ook nog een beetje mijn hoofd over gebroken, en ik ga nu proberen van het deel dat in de grond zit in te pakken in een stuk plastic. Zolang er geen aarde in contact komt met de cocos zal er geen water (of toch zeker veel minder) opgezogen worden. En als er dan een stukje plastic van +/- 1cm boven de grond uitsteekt is geen probleem want dat zal dan worden overgroeid door de planten die op de rand staan. Ik test het uit en laat hier wel weten of het gelukt is (is misschien handig voor anderen met hetzelfde probleem...)