View Full Version : Ph,GH,KH waarden
Mijn vijver is nu 3jaar geworden en bestaat uit een plantenvijver van 11 m op 3.5 m en 1 m diep met en ook een moeraszone van 2 m op 5 m.In het moerasgedeelte (plantenfilter)staan vooral gele irissen.Ik heb veel last van draadalg die ik regelmatig uitschep.De zuurstofplanten gedijen niet goed.Ook de andere planten doen het maar stilletjes.Het water is wel kraakhelder.Er zitten een 30 tal windes in.Mijn waardes,gemeten met Velda testen bedragen PH =8;GH=14;KH=4.De waardes verschillen niet s'morgens en s'avonds.Leidingwater van de kraan hier bedroeg met dezelfde testen gemeten Ph=7;GH=15;KH=8.
Wat zou ik moeten doen voor betere plantengroei?
met dank voor de raadgevingen
hallo,
je kh is wat te laag,je zou toch rond 8 a9 moeten halen.
je zou ook eens je nitraat en fosfaat gehalte moeten meten,meestal is dit de oorzaak van draadalgen.
bij veel personen doen de planten het dit sezoen niet goed,dank aan het weer:mad:
de algen groeien sneller dan de planten op dit moment,
ligt je vijver in de zon?
hoe zien de planten eruit,geel?
groetjes
De vijver ligt in de namiddag in de zon.Wat de planten betreft,vooral de zuurstofplanten zijn nog niet aan het groeien en ook de waterlelies hebben nog niet veel laten zien.De lissen en de gele irissen echter zijn reeds goed aan 't groeien.Maar misschien is het zoals je zegt te wijten aan het frisse weer van de laatste weken.Ik vroeg me vooral af hoe ik de KH waarde omhoog moet krijgen.Als ik bicarbonaat gebruik,zal dan ook de ph niet stijgen?En voor Maerl lijkt hier ook geen indicatie gezien de hardheid reeds voldoende is
Niek00
die maerl zal beide waardes aanpassen,het kan geen kwaad om dit te gebruiken.
waterlelies hebben warm water en zon nodig,de zuurstofplanten ook.
je kan ook een potje kh+ gebruiken tot alles op punt is en dan eenmalig per jaar die maerl om alles stabiel te houden.
groetjes