View Full Version : Geasfalteerde betonvijver
Callewaert
19-05-1999, 05:19
Reeds een 3-tal jaar terug legde ik een betonnen vijver (15m3) aan die, om hem waterdicht te maken, werd bekleed met asfalt-papier (roofing). Na reeds tal van pogingen lukt het mij niet om zuurstofplanten (hoornblad, waterpest, enz.) te laten groeien - na korte tijd vallen deze in stukken uiteen. Kan de oorzaak te wijten zijn aan het gebruik van roofing? Dank voor uw antwoord.
Ik denk dat de roofing er iets mee te maken heeft. Giftige stoffen kunnen erin zitten.
Alleen het is verwonderlijk dat er geen vissen sneuvelen, dus misschien heeft het toch niets met de roofing te maken. Zeer vreemd.
Waarom hebt u hem op deze manier willen dichten?
Ik heb juist gehoord dat roofing helemaal niet giftig is. Dus sorry voor mijn foutje. Het schijnt dat in Egypte er een gans kanaal met roofing is bekleed. Ook een vijver bij ADA HOFMAN. (dakvijver??)
Misschien kunnen de planten zich niet wortelen en sterven zo???
JIM
Callewaert
31-05-1999, 19:40
Misschien goed om weten: PH:8 - GH:8 - KH: 6.
Kan er iets verkeerd zijn met deze waarden? KH te laag? Kan hiervoor zeewierkalk (wordt gebruikt op het gazon om mos te vermijden) gebruikt worden?
henri ringer
01-06-1999, 02:55
KH is iets te laag. 8 tot 10 is beter. Je kunt inderdaad zeewierkalk gebruiken om de KH te doen stijgen. Het is een uitstekend materiaal. Gebruik liefst een groffe korrel.
Mijn vijver heeft slechts PH 9.5 en KH 3
Welke invloed hebben deze waarden? Volstaat het de KH te verhogen met KH-plus van Velda?
Hoe hoog met ik de KH brengen?
Callewaert
13-06-1999, 17:04
Neem eens een kijkje onder de afdeling artikels - informatief. Daar wordt in detail de waterkwaliteit uitgelegd. (Het water, druppel per druppel)