PDA

View Full Version : Waterkwaliteit

Thijs Colpa
28-03-1999, 23:01
Bij het toedienen van KH+ verandert het water
in een "melkachtige" substantie.
De PH waarde was bij het toedienen van KH+ ongeveer 7.5 daarna is de PH waarde plotseling toegenomen tot 10.
Volgens de gebruiksaanwijzing van KH+ mag dit
produkt toegediend worden indien de PH niet hoger als 8 is (i.v.m. het oplossen van KH+).
Ik krijg het water weer helder bij het toedienen van voldoende PH-.
Is het "normaal" dat bij de toediening van KH+ de PH waarde zo extreem hoog wordt.

BVD

henriringer
29-03-1999, 02:16
Waarom heb je KH+ aan je vijver toegevoegd? Wat was de HK op dat moment en welke dosering heb je toegepast? Wat was de KH na de toevoeging van KH+?

Henri

Thijs Colpa
29-03-1999, 03:19
Op het moment dat ik KH+ toediende
was deze 5. Het vreemde was dat de vijver
direct wit kleurde, waarna ik de PH opnieuw
controleerde, deze was behoorlijk gestegen.
Ik heb 100gr KH+ toegediend op 1000l water.
Ik heb de KH niet meer gecontroleerd, ik wacht even af todat de vijver weer helder is.
Ik vraag mij af of het wel altijd zinvol is om de waterwaarden te controleren, het lijkt
nu of ik meer schade aanricht dan dat het beter wordt.Ik weet dat KH+ slecht oplost bij
hoge PH waarden, maar in dit geval was de PH waarde laag en is deze gestegen na toediening van KH+.

henriringer
31-03-1999, 00:06
Snelle stijging van pH is normaal met dat soort product. Carbonaat en verlaging van CO2 dragen daartoe bij. Gebruik nooit de volle dosis zoals voorgeschreven. Werk eerder in trappen van 1/3 van de dosis en meet telkens KH. pH daalt trouwens vrij snel terug naar norma le waarden. Gebruik geen pH- of ander soortgelijk product. Hoe minder chemische producten des te beter. KH moet ideaal rond 10 Duitse graden liggen voor een goede nitrificatie.
Ik ben niet akkoord dat metingen overbodig zijn, zeker als je met scheikundige producten werkt.
Is het water intussen opgeklaard? Daarvoor heb ik geen verklaring.

Henri

Thijs Colpa
31-03-1999, 02:13
Henri,

Na meting is de KH waarde gestegen naar 8, ik
begrijp dat de ideale waarde rond de 10 moet
zijn. Helaas heb de PH inderdaad verlaagt met PH- het was mij niet bekend dat deze vanzelf zou dalen. Overigens was het zo dat bij het toedienen van PH- het water weer sneller helder werd. Misschien is het inderdaad zinvol om de dosering te verdelen, maar dit staat niet in de gebruiksaanwijzing.
Het probleem van het "witkleuren" van het water is wel eerder voorgekomen bij het toevoegen van KH+, maar dit zou alleen moeten voorkomen bij een te hoge PH waarde.

Bedankt voor de info