PDA

View Full Version : lichte draadalg aan de wanden van de vijver

ivar schimmel
27-11-2000, 21:26
hoi Edwig,

Ik zit zelf met een klein probleem niet dat het me stoort maar als het weg kan zou het mooi zijn.
Ik onderhoud een binnenvijver in een bedrijf van +/- 5500 ltr. deze vijver is een U vorm
de twee zijstukken zijn +/- 125 cm bij 150 cm en 100 cm diep. En het middenstuk tussen de twee zijstukken is 80 cm bij 200 cm en 100 cm diep. Over dit stuk hangt ook geheel een brug. Hieronder hangt een filter van TRS de MALIK 6 kamer die eigenlijk naar hun zeggen bedoelt is voor 12000 ltr.
er zittn 5 koi's in meer komt er ook niet bij i.v.m. de ruimte. deze koi zijn 4 stuks van +/- 35 cm en 1 chagoi van +/- 50 cm.
Er zit tevens een voerautomaat op de vijver om gedurende de hele dag kleine hoeveelheden te voeren. Er zit een automatische waterververser op die om de 2 dagen 5 min. vers water in de vijver laat stromen.
Waardes van het water is ph 7.5 gh 10 kh 6.
tevens ent ik het filter elke maand met +/- 30 cc. a.b.a levende bacterien.
Nu het probleem de vijver is totaal betegeld met creme kleurige tegels aan de wanden en blauwe op de grond. Nu heb ik het al zover dat op de blauwe totaal geen alg zit maar op de creme zit toch wel over de gehele wanden lichte aanslag hoe raak ik hiervan af, heeft u een idee?

vr. groet

ivar (almere)

Boeykens Edwig
27-11-2000, 22:46
Heeft u een kort tapijtje aan algen groeien tegen de wanden, blijf daar dan van af, het is natuurlijk en een voedingsbodem voor koi. Tijdens de dag zullen ze aan het algentapijtje grazen.
Heeft u verfoeilijke algenslierten of uitbundige algenbloei op de vloer van de vijver, dan moet u optreden. Vooral de algen op de vloer van de vijver kunnen de bodemdrainage verstoppen waardoor het filteren niet optimaal kan gebeuren.

Waarschijnlijk het beste middel tegen algen, dat voor het ogenblik op de markt is, kan men kopen bij Nippon Koi Garden in Brecht - tel. 0032 3 313 69 76.
Het is een melkachtig product waarvan 10cc goed is voor de behandeling van een vijver met 50.000 liter water. Het is een 'betaalbaar' product. Let wel dat u de juiste dosis gebruikt en verdeel het met een gieter over het wateroppervlak. Na één à twee dagen zullen de algen afsterven.
Pas op! Het is een herbicide (plantenbestrijdingsmiddel) en gevaarlijk voor een plantenvijver. Koi ondervinden er weinig last van, zolang de juiste dosis gebruikt wordt. Gebruik het produkt enkel bij hevige algenbloei. Een veelvuldig gebruik zal resulteren in immuniteit bij de algen.
Ik denk wel dat het ook telefonisch kan besteld worden...

Met vriendelijke groeten,
Edwig

ivar schimmel
05-12-2000, 09:11
hoi Edwig,

Hartelijk dank voor de informatie.
Bij mij is het het geval dat het gewoon een lichte natuurlijke aanslag is op de muur.
Nu vinden de mensen waar het bedrijf van is het minder mooi. ( de binnenvijver zit in een bdrijf van familie van mij )
Heb je mischien voor mij een idee om de wanden donkerder mee te maken.
Bv. een goede niet giftige verf of coating
of kan ik het beste overgaan om lngs de lichte wanden kunstof in de vijver te laten lassen.

B.v.d.

ivar schimmel

Boeykens Edwig
07-12-2000, 17:07
Ik kan gegrijpen dat de cremekleurige tegels op de wanden en de blauwe op de grond een doorn in je oog zijn. Het is nu ook niet de ideale achtergrond om koi te bekijken en je ziet er alle vuil op. De vraag is of een topcoating op zulk glad oppervlak zal blijven kleven. Contacteer hiervoor eens Luc Van Alboom, tel. 0032 9 367 86 43. Hij is een vijverbouwer en verkoopt ook het product.
Indien er twijfels zijn zou ik kiezen voor wanden in polyethyleen, daar worden ook vijvers mee gebouwd. De platen worden aan mekaar gelast en zijn zwart van kleur, de beste keuze als achtergrond voor het houden van koi. Contactadres van deze vijverbouwer: Aqua Milo, tel. 0032 89 308 405.

Met vriendelijke groeten,
Edwig