View Full Version : Filteruitbreiding met afschuimer
Beste,
Ik heb een gravity gevoede filterlijn. Zoals u in bijlage kunt zien is deze als volgt opgesteld :
................. Bodemdrain – skimmer
..................... Ultrasieve II
....... 10m³ pomp ........... 10 m³ pomp
.......... Moeras .......... UV filter - polygeyser
...................... Vijver
Nu zou ik heel graag in mijn filterkamer een eiwitafschuimer willen installeren. :cool: Mijn eerste gedacht was om na de ultrasieve 2 een additionele pomp te plaatsen van ca. 3m³ (de ultrasieve 2 kan dit nog gemakkelijk aan) en zo na een afschuimer.
Ja, ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met een afschuimer :confused: en weet eigenlijk niet goed of dit een goede opstelling is en … welke afschuimer ik hiervoor het beste kan gebruiken. Eveneens zou ik graag zelf de afschuimer willen maken, maar heb hiervoor wel meer gegevens nodig. :D
Ik zie uit naar jullie reacties.
Danny
ik heb op diverse fora gelezen dat deze eiwitafschuimer bijzonder goed werkt (als hij juist afgesteld is)
http://koizolder.nl/webshop/product_info.php?products_id=363
als je de afschuimer na een vorm van mechanische filtratie bijvoorbeeld uw zeef zet is het goed, waar juist maakt niet uit :)
Tijdens het voederseizoen van de vissen, gebruik ik een zelfgebouwde eiwitafschuimer.
Ben zeer tevreden over het resultaat.
De eiwitafschuimer staat hier na de vortex, vlak voor het bewegend bed.
De materiaalprijs was minder dan 5O euro. Het was wel even zoeken in meerdere doe-het-zelf zaken, om alle benodigde stukken bij elkaar te krijgen.
Het bouwen zelf duurde ongeveer 2 uur.
Om het schuim op te wekken gebruik ik 3 luchtsteentjes, wel een langwerpig model, want de ronde gaan er niet in.
Het afstellen dat was géén probleem.
Succes, pacha.
@ Pietje,