View Full Version : Filteruitbreiding met afschuimer
Beste,
Ik heb een gravity gevoede filterlijn. Zoals u in bijlage kunt zien is deze als volgt opgesteld :
................. Bodemdrain – skimmer
..................... Ultrasieve II
....... 10m³ pomp ........... 10 m³ pomp
.......... Moeras .......... UV filter - polygeyser
...................... Vijver
Nu zou ik heel graag in mijn filterkamer een eiwitafschuimer willen installeren. :cool: Mijn eerste gedacht was om na de ultrasieve 2 een additionele pomp te plaatsen van ca. 3m³ (de ultrasieve 2 kan dit nog gemakkelijk aan) en zo na een afschuimer.
Ja, ik heb eigenlijk helemaal geen ervaring met een afschuimer :confused: en weet eigenlijk niet goed of dit een goede opstelling is en … welke afschuimer ik hiervoor het beste kan gebruiken. Eveneens zou ik graag zelf de afschuimer willen maken, maar heb hiervoor wel meer gegevens nodig. :D
Ik zie uit naar jullie reacties.
Danny
ik heb op diverse fora gelezen dat deze eiwitafschuimer bijzonder goed werkt (als hij juist afgesteld is)
http://koizolder.nl/webshop/product_info.php?products_id=363
als je de afschuimer na een vorm van mechanische filtratie bijvoorbeeld uw zeef zet is het goed, waar juist maakt niet uit :)
Tijdens het voederseizoen van de vissen, gebruik ik een zelfgebouwde eiwitafschuimer.
Ben zeer tevreden over het resultaat.
De eiwitafschuimer staat hier na de vortex, vlak voor het bewegend bed.
De materiaalprijs was minder dan 5O euro. Het was wel even zoeken in meerdere doe-het-zelf zaken, om alle benodigde stukken bij elkaar te krijgen.
Het bouwen zelf duurde ongeveer 2 uur.
Om het schuim op te wekken gebruik ik 3 luchtsteentjes, wel een langwerpig model, want de ronde gaan er niet in.
Het afstellen dat was géén probleem.
Succes, pacha.
@ Pietje,
Ja, deze filter ben ik al eens eerder tegen gekomen tijdens mijn zoektocht op het net. Blijkt wel een goed systeem te zijn, maar niets voor in m'n filterkamer te zetten. Dan staat hij onder water niveau en dat werkt volgens mij niet. Of heb ik dat verkeerd voor?:confused:
@ Pacha,
Ziet er mij niet slecht uit. Heb je hiervan ook een technische tekening? Wat afmetingen en zo. Welke pomp heb je hierop lopen? Heb je soms een foto van je filterlijn, dan kan ik me een beter beeld vormen hoe het bij jou is opgesteld.
Alvast bedankt voor jullie reactie.:)
Danny
@ Pietje,
Ja, deze filter ben ik al eens eerder tegen gekomen tijdens mijn zoektocht op het net. Blijkt wel een goed systeem te zijn, maar niets voor in m'n filterkamer te zetten. Dan staat hij onder water niveau en dat werkt volgens mij niet. Of heb ik dat verkeerd voor?:confused:
@ Pacha,
Ziet er mij niet slecht uit. Heb je hiervan ook een technische tekening? Wat afmetingen en zo. Welke pomp heb je hierop lopen? Heb je soms een foto van je filterlijn, dan kan ik me een beter beeld vormen hoe het bij jou is opgesteld.
Alvast bedankt voor jullie reactie.:)
Danny
ja een eiwitafschuimer die onder het waterniveau staat gaat zowieso overlopen natuurlijk :)
@ Pacha, Heb je hiervan ook een technische tekening? Wat afmetingen en zo.
Mijn eiwitafschuimer is gebouwd naar een artikel met tekening en uitleg op de volgende link:
http://www.koieagle.nl/content.php?article.1040
groetjes pacha
@ Pacha, Welke pomp heb je hierop lopen?
Het is de pomp van de plantenvijver, maximaal 4500 liter per uur.
Deze pompt het water, 1 meter hoger, naar een zelfgebouwde vortex.
Van hieruit vloeit ongeveer 3/4 over de waterval, 1/4 vloeit door de eiwitafschuimer, in het bewegend bed filter.
De eiwitafschuimer staat in feite 'in' het bewegend bed filter.
Van hieruit loopt het water terug naar de plantenvijver.
De flow is dus vrij laag, maar dat belet niet dat er dagelijks een hoeveelheid smurie uit het water wordt gehaald.
Mvg. Pacha
@ Pacha,Heb je soms een foto van je filterlijn, dan kan ik me een beter beeld vormen hoe het bij jou is opgesteld.
Jammer genoeg heb ik er tijdens het voederseizoen, géén foto van genomen.
Momenteel staat alléén de vortex nog in de filterlijn.
De zelfgebouwde bewegen bed filter, en de eiwitafschuimer, zijn uit de filterlijn genomen, voor aanpassingen en/of verbeteringen.
Tegen het voederseizoen in de volgende lente, komen die er weer in. En kan de foto genomen worden.
Groetjes pacha.
Pacha,
Ik kijk met volle belangstelling uit naar je nieuwe filterlijn. Mocht je hiervan enkele foto's hebben, had ik ze ook graag willen zien.
Alvast bedankt voor je uitleg.
Groetjes,
Danny