View Full Version : waterkwaliteit
Daniel C
19-10-2000, 07:00
Hallo, eerst en vooral wil ik mijn waardering over de website uitbrengen,ik heb hierop al uren gelezen en veel geleerd. Zodoende weet ik ook dat een goede waterkaliteit zeer belangrijk is voor de gezondheid van de vissen.
Maar welke waardes http://pondlibrary.org/ubb/tongue.gifh,kh,zuurstof,nietriet,nitraat zijn nu het belangrijkste en zouden om de hoeveel tijd moeten gemeten worden?
Wil Thimister
09-11-2000, 23:36
Hallo Daniel,
Bij de bij mij bekende meetsetjes zit altijd een indicatie van de "veilige" meetwaarden. Dus stap naar je koidealer en koop daar een setje. Hoe vaak moet je meten. Hangt denk ik af van het jaargetijde (activiteit van je vissen). In de warmere perioden is het verstandig om vaker te meten, bijv wekelijks. In de koude perioden kan je een langere periode aanhouden. Het hangt ook af van de "rijpheid" van je filter. Is je filter relatief jong, dan zou ik in het algemeen vaker meten; in het begin zeker dagelijks. Als je de meetwaarden in een grafiekje zet, uitgezet tegen de tijd, zal je waarschijnlijk een "slinger" zien die uitdooft naarmate het filter "ouder" wordt. Dat zou ook enig inzicht moeten geven hoe vaak je je water moet controleren. Het allerbelangrijkste is echter dat je goed je vissen in de gaten houdt. Zodra hun gedrag afwijkt van wat je gewend bent, zou ik maar snel gaan meten.
O ja, welke waarden het belangrijkst. In ieder geval NH3/NH4 (totaal ammoniakgehalte) en NO2 (nitriet). Misschien zijn er andere koihobbyisten die meer achtergrond op dit gebied hebben.
Succes!
Wil Thimister
Boeykens Edwig
14-11-2000, 00:11
*De pH of zuurtegraad
De veilige marge waarin koi zich het best thuisvoelen is tussen 7.5 en 8.3 op de pH-schaal.
*Ammoniak
Voor vissen ligt de dodelijke grens tussen 0.2 en 0.5 mg/liter. Dus liefst een 0-waarde voor ammoniak.
*Nitriet
Het dodelijk gehalte ligt bij 10 tot 20 mg/liter. Dus liefst een 0-waarde voor nitriet.
*Nitraat
De letale giftigheid van nitraat ligt tussen 50 en 300 mg/liter. Dus het nitraatgehalte lager houden dan 20 mg/liter.
Bij de drie laatste punten zijn waterverversingen de eerste noodoplossing. Vervolgens moet u opzoeken wat er verkeerd gaat, zoals:
- Slecht werkende, vervuilde of te kleine filter.
- Grondinspoeling in de vijver.
- Te groot visbestand.
- Te veel voeding.
- Analyse van het gebruikte kraantjes- of grondwater.
Met vriendelijke groeten,
Ed