View Full Version : Koi variëteiten
Unseen J
30-06-2000, 21:28
Mischien een overbodige vraag maar voor mij toch wel een vraagstuk.
Zojuist een vijver aan gelegd in de tuin en daar uiteraard rekening gehouden met alles wat bij een goede vijver komt kijken om koi's in te houden de vijver is 150cm diep dus dat zit wel goed.
Maar nu komt de vraag.....mijn bedoeling is om enkel en alleen koi's te gaan houden...maar er zijn een aantal variaties...nee niet alleen de kleur maar de afkomst....euro....israel...japanse...welke is nu de de beste/mooiste soort...welke zijn de toppers en wat zijn de mindere....waar rekening mee te houden als je echt toppers wilt....vaak lees je ook dat een bepaalde koi een plaatje is om te zien....prachtige tekeningen....etc. etc., maar helaas zat er een foutje in ....hoe herken je die foutjes....waar moet je dus op letten bij de aanschaf van een mooie/goede koi....dit dus even buiten de gezondheid om.
alvast bedankt voor de reakties
Jeroen
Webmaster
02-07-2000, 02:54
In onze artikels afdeling in de categorie koivijvers vind u alvast een bespreking van alle koivariëteiten. Wat de kenmerken zijn en zo verder met een basis uitleg waar je moet opletten.
In de toekomst gaan we zeker en vast nog meer artikels voorzien voor het beoordelen van koi.
JeanPaul
04-07-2000, 07:00
Moest het u interessen ik heb eigen sluier koi gekweekt met sluierkoi's geinporteerd uit Japan.De meeste zijn gele ogon's en u kan gerust eens komen kijken en oordelen over de kwaliteit.Ze moeten nu nog wel even doorgroeien zijn amper 4 cm en gaan de deur uit als ze meer als 10 cm zijn nog 2 maand dus ze zijn nu +- 6 weken.
Boeykens Edwig
05-07-2000, 02:10
Als beginneling starte ik met Israëlische koi. Later leerde ik dat Japanse koi een dieper en stabieler kleurenpatroon bezitten.
Japanse koi uit het Niigatagebergte zijn uw beste keuze omdat ze winterhard zijn.
Er zijn twee soorten hobbyisten. Zij die een koi kopen om aan wedstrijden deel te nemen en zij die een koi kopen om hem voor de rest van zijn leven op de vijver te bewonderen.
Zit u in de eerste groep, lees dan: 'Manual to Nishikigoi' en 'Modern Nishikigoi'. Zit u in de tweede groep, koop dan een gezonde koi die u graag ziet...
Met vriendelijke groeten,
Ed
Hier even een antwoord op je vraag naar de verschillende vormen, kleuren, enz. geven is onmogellijk.
Daarom ga eens kijken op http://home2.planetinternet.be/cvanroy
Hier worden de meeste soorten koi besproken. Denk er wel aan dat wanneer je eens door het koi virus gebeten bent dat dit zeer ver kan leiden.
Veel succes met je koi hobby,
Charles
Webmaster
03-11-2000, 02:06
Ook op deze site kan je alle variëteiten vinden, hunkenmerken, eisen enz. Ga naar de hoofdafdeling artikels en kies voor de afdeling koivijvers. Veel leesgenot.
Goed, je vraagt er om.
Japanse Koi alleen, Koi van andere afkomst is te verwaarlozen!!!
Varieteiten: Gosanke(Kohaku, Sanke, Showa) zijn de toppers, alleen deze vissen kunnen winnen op competitieve shows.
Heel belangrijk, kweker/bloedlijn. Echt goede Koi, misschien maar 10/20 kwekers die deze consistent kunnen kweken, Toshio Sakai, Shintaro, Hiroshima Sakai, Igarashi Kazuto, Yamamatsu, Hiroi Seiji, Hirasawa, Yagenji, Hoshikin, Hasegawa, Dainichi, Isumiya, Torazo, Miyatora zijn bekende namen.
Vraag niet om bloedlijnen bij de dealers, want de meesten weten echt niet welke bloedlijn een kweker gebruikt en kunnen het ook niet zien aan een vis.
Let op, ook deze kwekers hebben slechte vis. 95% van de door hun verkochte vis is slecht.
Echt goede Koi hebben een eigen prijskaartje en zitten niet in een bak waar op staat: Koi fl.... per stuk.
Om heel eerlijk te zijn red je het niet met fl 1000/bf 20.000, hiervoor koop je niet eens een goede tosai (éénjarig)!!!
Het klinkt allemaal heel hard, maar je vroeg erom en het is waar. Lees Koi-Kichi voor tekst en uitleg. Lees Still Waters voor foto's plus een waanzinnige uitleg over Tategoi.
Hopelijk heb je hier wat aan, groetjes Ralph