PDA

View Full Version : Overdekken van koi vijver

Danny De Quint
07-10-2000, 04:01
Vanweege te veel zon en regen zou ik graag mijn vijver (gedeeltelijk) willen overdekken. Langs deze weg zoek ik enkele tips en ideeën.
Mvg.

Danny

Webmaster
12-10-2000, 04:16
Da's een probleem waar de webmaster himself ook mee te maken heeft. Er zijn er die een pergola bouwen boven hun vijver, een dak maken met rietmatten. Er bestaan zo van die grote paraplu's in de vorm van een rechthoek, ik heb er zo'n eentje bij mijn koivijver geplaatst. De vijver wordt wel niet helemaal bedekt tegen de zon maar dat is ook niet nodig. De koi weten perfect waar ze moeten zwemmen voor wat schaduw, zij kunnen het onderscheid maken.

Let wel op als je je vijver zou overspannen met één of ander materiaal en hiervoor houten latten of zo zou gebruiken. Door het gewicht hangt dit vaak maar rakelings boven het water en de koi kunnen er zich aan bezeren.

Ik vind zo'n grote paraplu de mooiste oplossing en omdat ik nu op mijn terras niet meer in de schaduw kan zitten neem ik wat dichter plaats aan de vijver

Boeykens Edwig
12-10-2000, 19:03
Een andere oplossing is een stuk gasleiding in de grond te betonneren. in die gasleiding laat u een roestvrije staaf schijven van een iets kleinere diameter. Aan de kop van die staaf wordt een oog gelast. U plaatst deze staven op gelijke afstand van elkaar langs elke zijde van de vijver.
dan koopt u het zonnewerende doek dat gebruikt wordt in grote boomkwekerijen en bij bepaalde tuincentra's. Dit is een sterk doek dat niet kan rotten. Laat versterkingslinten aan de zijkanten stikken waardoor ringen kunnen gestoken worden, zoals bij de ophanging van een gordijn.
U kan nu deze doeken openschuiven op de staaldraad waarmee u de vijver overspant van het ene oog naar het andere. In de winter verwijdert u de hele constructie en stopt in de gaten van de gasbuis een afsluitklepje.

Met vriendelijke groeten,
Ed