PDA

View Full Version : koivijver bouwen

sub
28-08-2000, 23:17
Ik ben nu in het bezit van een "normale vijver". Ik wil graag overgaan tot het houden van koivissen. Nu heb ik inmiddels enige informatie verzameld over het bouwen en onderhoud. Veel info heb ik van het berichtenbord. Mijn vraag is eigenlijk dat ik wel eens foto's zie van een nieuwe koivijvers die een houten bak hebben met daarin vijverfolie. Dit lijkt mij een bijzondere stevige en mooie constructie echter wat voor een houtsoort wordt er gebruikt en is zo'n constructie echt zo handig en mooi als het lijkt. Ik wil een bak maken van 4 bij 2.50 meter en 1.30/1.50 diep. Wie heeft er ervaring mee. Ik ga werken met een los filter en een vijverpomp. Bedankt vast voor de reacties

Webmaster
29-08-2000, 02:32
Gebruik altijd een tropische hardhout soort. Ofwel azobé ofwel bankirai. Deze houtsoorten rotten niet en zijn bestand tegen alle weersomstandigheden. Hoe ouder het hout des te harder. Het is wel niet goedkoop maar het is dan ook voor het leven.

Nu heb je twee mogelijkheden. Je hoeft dit hout niet te beschermen. Je kan het gewoon zo gebruiken, na een tijd vergrijst het. Je kan het ook inwrijven met een speciale kleurolie. Het hout blijft dan wel mooi bruin maar het nadeel is dat je het dan wel goed moet onderhouden.

Gebruik geen nagels bij deze houtsoort. Veel kans dat ze afbreken of dat ze er weer uitkomen. Gebruik speciale schroeven, bij voorkeur met een freeskop en echt sterke schroeven want gewone schroeven breken gewoon af na een tijd. Vraag raad aan je houthandelaar welke schroeven je het ebst gebruikt bij hardhout.