PDA

View Full Version : Eiwitten

Unseen J
04-08-2000, 21:45
Enkele dagen geleden las ik bij Tip Van De Dag het volgende "heeft u last van schuim op uw vijver dan heeft u last van een teveel aan eiwitten of iets dergelijks, maar hier kwam het dan wel op neer :confused , wat ik daarbij miste was de echte TIP ...hoe je van deze eiwitten af kan komen.........?!?!?!
Affijn nu dus mijn vraag [.....want ik heb dus last van schuim op de vijver en dat is de ene keer erger dan de andere.......hoe kom ik hier vanaf ??
Ik weet dat er voor zoutwater eiwitafschuimers bestaan maar ik heb her en der horen fluisteren dat ze zo goed zijn en dus ook voor 70% functioneren in zoetwater en anderzijds hoor ik dat dat helemaal niet waar is.
Wie kan hier een degelijk antwoord op geven en "Last but not Least" hoe ik hier en vele andere met mij van af kunnen komen ???

Groeten Jeroen

Kerckvoorde Rudy
06-08-2000, 23:02
Wij zijn hier toch met ernstige dingen bezig geloof ik, waarom zet je daar van die onozele smiles bij.Ik geloof dat het berichtenbord voor mensen zijn die hun hoby ernstig nemen.

Boeykens Edwig
12-08-2000, 01:19
Beste Jeroen,

Een teveel aan eiwitten in de vijver is hoofdzakelijk de fout van mensenhanden.
Laat me u een paar oorzaken opsommen en u kan dan direct maatregelen treffen op de punten die bij u mogelijk het probleem zijn.
1. Een teveel aan voeding (stop eens een volledige week met korrels geven).
2. Overbevolking (verminder het visbestand).
3. Niet werkende, of vervuilde filter (kijk de filter na en reinig het filtermateriaal eventueel in vijverwater).
4. Randafwerking van de vijver is niet optimaal (voedingsstoffen die met een regenbui in de vijver spoelen).
5. Onvoldoende doorstroming (het water van de vijver moet ongeveer om de drie à vier uur door de filter passeren (aanvoer van voedsel voor de bacteriën).
6. Medicatiegebruik waardoor het bacteriëbestand is vernietigt of gehalveerd (ent de vijver terug met een bacteriëcultuur).
7. Te kleine filter (bacteriën hebben plaats nodig willen ze zich vermeerderen. De grootte van de filter primeert dus op de diepte).
8. Geen zuurstoftoevoer in de filters (de nitrificerende micro-organismen halen hun energie uit die zuurstof).

Stuur me een smilie als u de oplossing gevonden hebt...

Ed