PDA

View Full Version : Waterplanten inkorten of uitdunnen

becker
29-07-2000, 20:54
Heb sinds 2 jaar een klein koi-vijvertje en erg veel last van draadalg. Las op deze site dat het belangrijk is waterplanten zo nu en dan in te korten of uit te dunnen, zodat ze weer gedwongen worden bladmassa aan te maken en daarbij dus nutrienten uit het water te verwijderen. Dat wilde ik eens uitproberen, maar .. hoe dun ik het beste gele lis, watergentiaan, waternavel en waterpest uit?? Gewoon de bladeren met een schaar afknippen??
Alvast bedankt voor elke reaktie ..

Jef Smeyers
29-07-2000, 21:23
waterpest kan je verjongen door hem in het voorjaar met een schaar af te knippen. is er te veel waterpest in de vijver dan trek je dit gewoon uit. gele lis wordt in het voorjaar gescheurd. haal de planten uit de grond, snij met een scherp mes de jonge scheuten los en plant deze terug. watergentiaan vormt rond deze tijd nieuwe scheuten. snij deze los en duw ze in de grond. de oude planten kan je verwijderen. met waternavel ga je op dezelfde manier te werk als bij watergentiaan.

becker
31-07-2000, 05:57
Dank voor je reaktie, Jef .. maar moet ik daarvoor echt de hele plant uit de grond halen ?? Kan ik niet de bladeren er gewoon afknippen ?? Of sterft dan de plant af ? Nogmaals het gaat me puur en alleen om de plant te dwingen nieuw blad aan te maken (zoals op deze site stond om zoveel mogelijk nutrienten uit het water te halen) ...
Met de waterpest heb ik het vandaag uitgeprobeerd, zoals je zei de onderkant af te knippen. Ging goed, deze zitten niet in grond , maar aan steentjes dus die haal je er zo uit .. Maar om nu alle planten uit de pot te gaan halen ... tja...
Zou je nog eens willen reageren ???

Jef Smeyers
31-07-2000, 06:16
je kan proberen met lis het blad gewoon af te knippen, maar wacht dan wel tot het blad bijna is afgestorven anders rot de wortel misschien in. als de planten te dicht bijeen staan zodat ze niet genoeg ruimte meer hebben zal je ze toch moeten scheuren.

becker
07-08-2000, 08:23
Dankjewel Jeff !!