PDA

View Full Version : Koi en waterlelies ?

little
28-04-2000, 02:30
Volgend jaar zit er een grote vijver aan te komen bij ons. Vandaar een vraagje.
Is het een groot probleem om een paar waterlelies te plaatsen in de Koi-vijver.
De (toekomstige) vijver is een ovaal van 1,80m diep en 50.000 liter. Gedeeltelijk kunstmatige filtering en gedeeltelijk via een (apart) plantenfilter.
Alvast bedankt voor de reacties.

Onno

Boeykens Edwig
29-04-2000, 23:02
Ik plaatste ooit een bak met waterlelies in het diepste punt van de vijver. De vijvergrond in de bak beschermde ik langs de bovenzijde met kiezel. Dan bouwde ik met grote stukken leisteen een bescherming rond de pot, zodat de koi zelfs niet aan de kiezel op de vijveraarde kon raken. De lelies deden het goed en het was mooi om aan te zien.
Na twee jaar werd de vijver troebel. Ik maakte hem leeg en tot mijn verwondering was er in mijn vesting op de bodem van de vijver ingebroken. De stenen waren weggeduwd en een deel van de vijvergrond lag verspreid over de bodem. De wortels van de lelie waren over de pot gewoekerd en vonden een nieuwe verankering in de grond en het slib rond de pot. Ik heb één dag gewerkt om heel de smurrie te verwijderen. De wortelkluit van de lelie was zo groot dat ik er een kruiwagen mee kon vullen.

Pas dus op met planten in het deel waar de koi zwemmen. Het zijn sterke vissen die niet gauw hun zoektocht naar eten opgeven. Pas ook op met woekerende plantensoorten.

Ed

michel van ouytsel
11-05-2000, 06:11
hoor dit graag vertellen, kois en planten gaan niet samen. Bij mij in de vijver zitten nu nog hoofdzakelijk waterlelies en krabbescheer. En geloof me vrij, aan planten raken de kois niet. En behalve enkele grote exempl. Zitten er ook nog 'n ganse populatie zelfgekweekte koi op. Ik denk dat het bij sommige lukt, en bij andere niet. groetjes, michel

Webmaster
13-05-2000, 03:34
Het gedrag van een koi kan bij de ene vijverbezitter niet anders zijn dan bij een andere.

Een karperachtige blijft nu éénmaal een karperachtige. Zo zit de natuur nu éénmaal in elkaar.

Koi woelt en zoeket de bodem af naar eten. Plantmanden woelen ze uit maar aan waterlelies gaan ze zelf niet eten. Krabbescheer zal ook niet op hun verlanglijstje staan, waarschijnlijk te hard, te taai maar die zachte, sappige o zo lekkere blaadjes van die lieve zuurstofplantjes en die fijne worteltjes van die lustige drijvende waterplantjes zullen zeker en vast op hun menu staan als zowel de voorschotel, het hoofdgerecht als het dessert.

Destiny
12-07-2000, 22:21
Ikzelf vind dit wel een goede manier:

Zet de lelie in een watermand(pot) met jute eromheen, zodat de grond niet kan wegspoelen, en leg er geen kiezels op, maar grote(re) keien of stenen, die ook een grote koi niet zo makkelijk op kan wippen.