jan
05-06-2000, 06:21
Ik ben nu van plan om een nieuwe vijver te maken en wel een rechthoekige van 3.60 m bij 1.80m en ongeveer 1.20m diep.
Deze vijver ga ik opmetselen met kalkzandsteen met een sierrand die 40cm. boven het tuinniveau uitkomt.
De vijver zal aan de binnenkant voorzien worden van "gelast" vijverfolie om hem waterdicht te maken.
Het voordeel van deze vijver is dat ik hier gemakkelijk een betongaas constructie kan plaatsen.
Ik heb de meeste artikelen gelezen en heb een aantal vragen waarover ik graag advies zou willen vragen.
Als ik besluit om een koi vijver te maken (ca 7000 liter) welk filtersysteem kan ik dan het beste gebruiken?.
Ik heb gelezen over bodemdrainages, een vortex, een biofilter, skimmer en circulatiepomp.
* hoeveel bodemdrainagepotten heb ik nodig en op welke plaats?
* hoe groot moet de afzuigleiding hiervan zijn?
* Hoe voer ik de afzuigleiding door het vijverfolie?
* Wat is een goede diameter voor de vortex?
* welk biofilter raad u mij aan?
* welke pomp raad u mij aan?
* wat is de aanvoerhoogte van het biofilter/hoe hoog moet het biofilter staan?
* is een uv lamp noodzakelijk?
* mag de skimmer gekoppeld worden aan de circulatiepomp, dus zonder afzonderlijke skimmerpomp?
* wat is de diameter van de leidingen tussen vortex-biofilter-skimmer en pomp?
* gaat de afvoerleiding van de skimmer bij de vortex op, of bij het biofilter?
Ik realiseer me dat ik een groot aantal vragen stel.Het is echter beter om van te voren alles goed te overdenken
dan later met de problemen te zitten.
Ingewikkelde technische constructies zijn voor mij geen probleem, wat niet te koop is maak ik evt. zelf (ik werk in de metaalbewerking).
Zou U mij een antwoord kunnen geven op de (vele) vragen?. Hiermee zou U mij hiermee enorm helpen.
Alvast bedankt namens een koi liefhebber in spe.
Deze vijver ga ik opmetselen met kalkzandsteen met een sierrand die 40cm. boven het tuinniveau uitkomt.
De vijver zal aan de binnenkant voorzien worden van "gelast" vijverfolie om hem waterdicht te maken.
Het voordeel van deze vijver is dat ik hier gemakkelijk een betongaas constructie kan plaatsen.
Ik heb de meeste artikelen gelezen en heb een aantal vragen waarover ik graag advies zou willen vragen.
Als ik besluit om een koi vijver te maken (ca 7000 liter) welk filtersysteem kan ik dan het beste gebruiken?.
Ik heb gelezen over bodemdrainages, een vortex, een biofilter, skimmer en circulatiepomp.
* hoeveel bodemdrainagepotten heb ik nodig en op welke plaats?
* hoe groot moet de afzuigleiding hiervan zijn?
* Hoe voer ik de afzuigleiding door het vijverfolie?
* Wat is een goede diameter voor de vortex?
* welk biofilter raad u mij aan?
* welke pomp raad u mij aan?
* wat is de aanvoerhoogte van het biofilter/hoe hoog moet het biofilter staan?
* is een uv lamp noodzakelijk?
* mag de skimmer gekoppeld worden aan de circulatiepomp, dus zonder afzonderlijke skimmerpomp?
* wat is de diameter van de leidingen tussen vortex-biofilter-skimmer en pomp?
* gaat de afvoerleiding van de skimmer bij de vortex op, of bij het biofilter?
Ik realiseer me dat ik een groot aantal vragen stel.Het is echter beter om van te voren alles goed te overdenken
dan later met de problemen te zitten.
Ingewikkelde technische constructies zijn voor mij geen probleem, wat niet te koop is maak ik evt. zelf (ik werk in de metaalbewerking).
Zou U mij een antwoord kunnen geven op de (vele) vragen?. Hiermee zou U mij hiermee enorm helpen.
Alvast bedankt namens een koi liefhebber in spe.