View Full Version : Waterkwaliteit geboorde put
Volgende wateranalyse gekregen van een geboorde put van 72m diep.
Minerale zouten 168mg/l
Ammonia 1.02 mg/L
Nitraat 16
Nitriet 0.01
Kalium 25 mg/L
Franse hardheidsgraden 12 ???
Kan u mij zeggen of dit water geschikt is voor Koi ???
Dank u
Boeykens Edwig
29-06-2000, 23:16
De soort en hoeveelheid van opgeloste zouten hangen af van de bron waaruit het water afkomstig is en van de gesteenten (en de grond) waarover en waardoor het water stroomt. Meer dan 95% van de opgeloste stoffen in het natuurlijk water bestaat uit acht soorten ionen. De vier negatief geladen ionen zijn: chloor, sulfaat, carbonaat en bicarbonaat. De vier positief geladen ionen zijn: calcium, magnesium, natrium en kalium. Tussen deze opgeloste stoffen moet een bepaald evenwicht zijn. De concentratie van de oplossing bepaald twee belangrijke kenmerken van het water; namelijk de hardheid en de saliniteit.
Wat betreft minerale zouten heeft u geen probleem want de hardheidsgraag zit tussen de 200-300 mg/l calciumcarbonaat, wat u matig hard water geeft en dus gunstig is voor de levensbiotoop van koi en goudvissen.
Voor vissen ligt de dodelijke grens van ammonia tussen 0.2 en 0.5 mg/l. Zonder chronische verschijnselen (zoals grotere vatbaarheid voor ziekten)kunnen vissen gedurende een langere tijd een ammoniagehalte van maximaal 0.01 tot 0.02 mg/l verdragen.
Hier zit u met de waarde 1.02 mg/l dus wel degelijk in de dodelijke zone.
Nitriet is minder giftig dan ammonia. Het dodelijk gehalte ligt bij 10 tot 20 mg/l.
Daar hebben we geen probleem.
De dodelijke giftigheid van nitraat ligt tussen 50 en 300 mg/l. Een waarde van 16 is niet gevaarlijk.
Besluit:
Ammonia is 'de' giftigste stikstofverbinding en bij een waarde van 1.02 mg/l zullen de vissen snel sterven aan ammoniavergiftiging. Ik raad u dus af om het putwater te gebruiken voor de vijver.
Sorry, Ed.
Dan blijft er maar één alternatief over. Water uit het kraantje....
Kan u mij zeggen welke voorzorgen ik daarbij moet nemen? Moet ik een purifier plaatsen ?
(welk type ? waar te verkrijgen ? ....)
ALvast bedankt voor uw antwoord
Fran
henri ringer
30-06-2000, 23:33
Laat ons ammoniak (NH3) niet verwarren met ammonium (NH4). Ammoniak is dodelijk maar ammonium is dat niet. De verhouding ammonium/ammoniak is afhankelijk van de pH. Wat is er bij u gemeten? Hoeveel is de pH? Liefst twee maal meten: 's ochtends vroeg en 's avonds laat, en beide metingen doorgeven a.u.b. Het zou mij zeer verbazen indien water uit een geboorde een AMMONIAK gehalte heeft van 1,02 mg/l.
Boeykens Edwig
05-07-2000, 02:40
Een klein waterzuiveringsstation (purifier) is te koop bij de firma Maïs (015/ 31 49 41).
Aan de hand van uw wateranalyse (die u gratis kan aanvragen bij uw watermaatschappij) worden de geschikte patronen voorzien (tegen chloor, zware metalen enz.)
Met vriendelijke groeten,
Ed