PDA

View Full Version : Opdelen vijver in vis- en plantenzone...

smyttie
06-04-2000, 00:17
Om toch zuurstofplanten in mijn (in aanleg zijnde) koi-vijver te kunnen plaatsen, had ik gedacht een deel van de vijver met een net af te zonderen om daar mijn planten in te doen. Alles wat dan uit het net groeit, zal wel door de Koi opgegeten worden en de planten kunnen de rest van de vijver niet overwoekeren.

Vraag 1 : heeft iemand een idee hoe ik dat net onderwater kan vast maken, er rekening mee houdend dat de vijver met rubberfolie is aangelegd.

Vraag 2 : de bovenkant van het net zou juist boven het wateroppervlak komen. Is er een risico dat de Koi erover springen en zo in het plantengedeelte terechtkomen om dan verstrikt te raken in de planten.

Vraag 3 : is het verstandig om het water uit mijn (gravity-) filter terug te voeren via de plantenzone ? Misschien komt er zo extra zuurstof in de viszone terecht ? Of zullen de planten niet tegen de stroming van het water kunnen ?

Als ook maar iemand helemaal tot hier beneden leest en dan ook nog eens op één of alle van mijn vragen kan antwoorden, dan komt deze persoon gegarandeerd in de Koi-hemel terecht.

Vriendelijke groeten.

Yves

Boeykens Edwig
07-04-2000, 06:49
Vraag 1 en 2
Leg een bamboe dwars over het gedeelte dat u wil afzonderen voor de planten. De bamboe zal blijven drijven, maar u moet hem wel verankeren. Hang aan de bamboe een net en verzwaar deze met stenen, zodat het net gespannen blijft. Zet langs de zijde waar de planten moeten komen enkele waterhyacint en watersla uit. Deze drijvende waterplanten zullen zich vlug door deling vermenigvuldigen. Doordat u waarschijnlijk ondiepe gedeelten zult uitkiezen voor de plantenzijde zullen deze drijvende waterplanten het licht wegvangen en dat gedeelte vrijhouden van algen. U kan de hele boel, in de zomer, verhuizen naar een ander zijde als u daar algenproblemen tegenkomt.
Op vraag 3: lees het artikel op het ander forum dat ik verzorg.

Met vriendelijke groeten,
Edwig