View Full Version : nieuwe koi vijver voor een beginner
manueldopp
12-03-2000, 17:49
ik heb sinds een jaar een vijver van +/- 5m2 met 25 goudvissen er in. deze heb ik goed helder gekregen en dat is deze nog steeds. echter vind ik koi's zeer mooi en wil dus een 2e vijver maken met koi's. Ik wil deze maken op een stuk grond van 10 bij 8 maar, ik wil een teras in het midden hebbben van +/- 4x4m
de boven rand wil ik afwerken met vlonderplanken nu heb ik de volgende vragen
1- van welke materialen kan ik deze het beste maken (er zitten vele vreemde hoeken in)
2- hoe diep moet deze vijver minimaal zijn
3- wel filtersysteem is het beste
4- hoe moet ik de vijver inrichten (welke planten, hoeveel planten, welke koi's (voor beginner)
5- welke dingen moet ik doen en welke moet ik absolut laten
6 waar kan ik verder info vinden (boeken /tijdschriften enz)
alvast bedankt
een beginnenden koi liefhebber manuel dopp
Boeykens Edwig
20-03-2000, 19:28
Wilt u een goede koivijver, dan moet deze strak zijn, liefst rond of ovaal, of anders een rechthoek met afgeronde hoeken. Gebruik geen wilde vormen want u zal nooit een goede filtering van het water verkrijgen. Bovendien zal het de uitvoering van uw filtersysteem nodeloos ingewikkelt en duur maken.
Een goede koivijver bezit minstens 15.000 liter water, maar beter is een inhoud van 25 tot 35.000 liter. Bouw de filterkamer naast de grootste lengte van de vijver. Hoe korter deze bij de vijver ligt hoe minder leidingen u nodig heeft en hoe beter het systeem zal werken. De filterkamer moet 6 m lang zijn en 1.5 m breed (nuttige ruimte). De diepte hangt af van het soort filters dat u koopt. Opteer onmiddellijk voor een filter ondergronds die werkt volgens het principe van de communicerende vaten. Het zal u veel geld besparen (de kracht van de pomp gebruiken om het water te laten circuleren - niet om het water op te pompen).
De bovenzijde van de filterkamer kan afgedekt worden met een houten vlonder. Dat wordt uw terras en tevens voederplaats voor de vissen.
De beste vijvers zijn gebouwd uit beton of snelbouwstenen, afgewerkt met een fijne bezetting en daarna met polyester.
De diepte van de vijver is 1.60 m bij de bodemdrains voor koi van ongeveer 50 cm. Wilt u later jumbokoi houden (meer dan 70 cm), dan heeft u een diepte nodig van 2 m.
Als basis voor uw filtersysteem kiest u best een vortex (draaikolkfilter) die aangesloten is op twee of drie prefilters of een multichamber (meerkamer) filter.
Degelijke pompen zijn Sequence of ITT.
Voorzie een skimmer op de vijver met aparte pomp. Sluit nooit biologische filters aan op deze skimmerlijn.
Voorbeeld biologische lijn: bodemdrainage - vortex - multichamber - pomp - terug naar vijver 30 cm onder waterniveau.
Voorbeeld skimmerlijn: skimmer - pomp - ultraviolet filter - terug naar vijver 30 cm onder waterniveau.
Nooit planten in een koivijver. Het zijn broedplaatsen voor parasieten en het is om problemen vragen!
Sterke koi zijn degenen die het meest naar de natuurlijke karper aanleunen. Daaronder vindt u Oshiba Shigure en Shagoi.
Wat u zeker moet doen is verschillende boeken lezen over dit onderwerp en verscheidene koihobbyisten bezoeken zodat u met uw ogen kunt stelen.
Wat u zeker moet laten is aan dit avontuur beginnen als u daar niet het noodzakelijke budget kan voor uittrekken.
U kan verdere info zoeken op deze site, bij de 'Vlaamse Koi en Vijvervrienden' of hun Nederlandse zustervereniging 'Nishikigoi Vereniging Nederland'.
Veel succes,
Edwig
Steven Deneir
03-04-2000, 19:48
Wat betreft goede boeken kan ik u de volgende aanbevelen :
- Koi Kichi van Peter Waddington (engels)
- Koi Trilogie van Edwig Boeykens (nl.)
Het zijn twee boeken die heel gemakkellijk lezen en die een massa aan informatie bevatten, zowel voor iemand in de beginfase als voor de meer gevorderden. Werkelijk aanraders !