PDA

View Full Version : rubber of folie?

Frank Wubben
30-08-1999, 21:14
Het gebruik van vijverrubber in plaats van folie lijkt grote voordelen te hebben. Minder kans op lekkages, geen plooien en een garantie van 30 jaar. Heeft iemand hier een mening over cq ervaring mee?

reint
31-08-1999, 14:56
Rubber heeft vele voordelen zoals je zelf al aangeeft.
Dat van de plooien is niet helemaal waar hoor, die zijn er nog steeds wel een beetje.
Ik hebt nu zelf ook gebruikt voor mijn nieuwe vijver en het
is perfect spul (Ecolan rubberfolie).

Belangrijkste nadeel : het is in niet goedkoop, maar dan heb je ook wat.

Succes

Webmaster
02-09-1999, 04:03
Rubberfolie is inderdaad een stuk beter dan de gekende vijverfolies maar het is wel duurder maar toch nog heel wat goedkoper dan polyester.

Boeykens Edwig
05-09-1999, 23:09
Als ombudsman van de Vlaamse koivereniging krijg ik gemiddeld één brief per dag. Ik klasseer die meestal per onderwerp zodat ik een overzichtelijk geheel krijg. Op de zeven jaar dat ik meedraai en bij de (ongeveer) 2.000 brieven die ik beantwoorde zijn er twaalf die als onderwerp 'rubberfolie' hebben. De commentaar van deze mensen is negatief (alle twaalf) bij het gebruik van rubberfolie op lange termijn. Wel moet ik vermelden dat 50% van de scheuren die veroorzaakt worden in de spanfolie de fout is van de vijverliefhebber zelf. Dat is dan werken in de vijver met ongepast materiaal, scherpe stenen, beschadiging door werken aan de boordrand, bamboeaanplantingen te dicht tegen de vijver waardoor de rizomen de folie doorboren.

Sorry,
Edwig

Webmaster
03-10-1999, 01:12
Ik zal in de verschillende artikels over aanleg en werken met folies er nog meer de nadruk op leggen dat stenen en bamboes, slechte randafwerkingen nefast zijn voor een lange levensduur van de folie.

Eric Buedts
03-10-1999, 03:25
Halo
Als handelaar moet ik mededelen dat de rubber folie aan prijs de het laatste jaar aan populariteit is toegenomen, en dit doordat de prijs wel is gedaald en beter is te verwerken. Hij is beter te herstelen en je kan met een rubberfolie zeker zo goed als met polyester een koivijver aanlegen. Ik bedoel daar mee het volgende, je kan zowel met rubberfolie een bodem afvoer aansluiten als met polyester. Een skimmer is ook perfect mogelijk. Een retour leiding ENZ , alles is mogelijk. En je kan met rubberfolie alle maten aan, doordat hij perfect aan elkaar te lijmen – lassen is, zonder de eerste jaren te lekken. En dan bedoel ik ook 30 jaar. Maar het moet wel met de juiste materialen gebeuren en met de juiste vakmanschaps kennis. Deze kan ook door een leek gedaan worden maar hij moet de goede uitleg krijgen, desnoods met begeleiding van de verkoper. Ik ga zelfs dit jaar een bijkomende cursus (lees bijscholing) om de nieuwste technieken op te volgen. Je kan ook perfect de plooien wegwerken. Dit gebeurt door een speciale band. Misschien moet ik er maar ééns een uitgebreide artikel over schrijven. En wat die lekken betreft, als je de zelfde handeling – werkwijze hanteert zoals met polyester, dan is gevaar even groot op lekken als met polyester. Ik weet dat enkele hier niet met akkoord zullen gaan, maar ik spreek hier over meer dan 10 jaar ervaring.
Groeten

------------------
Eric Buedts

Boeykens Edwig
06-10-1999, 05:16
'No comment'
Ed