View Full Version : Wat moet er op de bodem van een koivijver
Hallo,
Eerst en vooral proficiat met deze schitterende site!!
Ik ben een jaar geleden begonnen met een gewone vijver en ben zoals velen toch gefacineerd geraakt voor Koi.
Op dit moment ben ik vollop mijn vijver aan het aanpassen om hem geschikt te maken voor deze vissen.(diepte, dranage, filter etc..)
De bodem van mijn vijver was vroeger bedekt met een laag van ongeveer 3 CM graniet/lava.
Moet ik deze laag opnieuw aanbrengen in mijn koivijver, of heeft dit geen belang voor de bacterien aangezien ik nu met een filterinstallatie werk??
Bedankt voor een reaktie
Boeykens Edwig
14-09-1999, 07:03
Als u een koivijver heeft aangelegd en u spreekt van drainage, dan hoop ik dat u spreekt over een bodemdrainage in de vijver!
Zonder deze bodemdrainage kan ik u verzekeren dat uw vijvertje na een jaar de troebelste put wordt die er in de omstreken bestaat...
Ooit kreeg ik een bezoeker die me vroeg wat er op de bodem moest komen. Toen ik zei dat deze bodem maagdelijk vrij moest blijven om de 'bodemdrainage' zijn werk te laten doen vertelde de man mij: 'ik heb juist 80 zakken met bodemsubstraat in de vijver gekapt, op aanraden van een koihandelaar, weet je wat dat kost?'
Misschien had de koihandelaar nog een oude stock van bodemsubstraat die hij voor een prijsje verkocht... wie weet?
De ongelukkige heeft alles moeten verwijderen en de leidingen moeten spoelen met een rioolrat!
Weet u wat een rioolrat is?
Met vriendelijke groeten,
Edwig
Beste Edwig,
Bedankt voor je reaktie.
Ik ben blij om advies te krijgen van mensen
die echt op de hoogte zijn van deze liefhebberij.Het is niet altijd gemakkelijk als je begint om alles goed te doen.
Inderdaad, ik heb een bodemdrannage voorzien in het diepste gedeelte van mijn vijver,
dit gekoppeld met een pijpleiding in een ondiep gedeelte.
Deze toevoer komt zo terecht in een filtersysteem met 5 bakken.
Dus eigenlijk is het beste om gewoon niets
op de bodem te leggen. Je hoort hier inderdaad
allerlei verschillende verhalen over.
Voor ik met Koi begon had ik een gewone natuurlijke vijver, met planten, goudwindes etc..
By the way, wat is een rioolrat??
Vriendelijke groeten,
Koen
Beste koen
Ik hoop niet dat je die pijp van je bodem drain in het diepste punt van je vijver hebt gekoppeld aan een bodem drain op een ondieper deel in je vijver, want een van de drains zal dan niet goed werken en verstopt raken.
De bodem drains moeten op de zelfde diepte liggen. En de bodem moet aflopen naar je bodem drain toe. Ik raad je aan om eerst eens wat boeken te lezen en op deze site rond te neuzen voordat je verder gaat met bouwen.
En misschien is het interessant om lid te worden van de nederlandse of belgse koi vereniging die geven om de 2 maanden een tijdschrift uit met interessante tips op het gebied van vijverbouw en onderhoud. En stel je vragen op deze site je ziet informatie in overvloed.
Succes
Perry Bos
Boeykens Edwig
17-09-1999, 21:10
Een rioolrat wordt door koiliefhebbers gebruikt om de bodemdrainage door te spoelen als ze de vijver na een aantal jaar een grondige beurt geven. Het is een lange, soepele leiding met aan het uiteinde een sproeikop die het water onder hoge druk schuin achteruit stuurt. De leiding wordt meestal aangesloten op een hogedrukreiniger.
Als de vijver grondig gereinigd is wordt het laatste water weggepompt. Daarna steken we de kop van de rioolrat in de monding van de bodemdrainage in de vijver en zetten de hogedrukreiniger aan. De druk van het water zorgt er voor dat de rioolrat als het ware in de leiding wordt getrokken waarbij hij het vuil achter zich naar de opening in de vijver spuit. We pompen dit vuil water weg en herbeginnen het werkje tot de leiding zuiver is. Een halve meter achter de kop van de rioolrat is op de leiding meestal een gele ring geschilderd. Als u bij het terugtrekken van de rioolrat het gele teken ziet dan weet u dat de hogedrukreiniger moet uitgeschakeld worden, tenminste als u niet opteerd om zelf een grondige (en natte) reiniging te ondergaan.
Groeten,
Edwig
Nu u over bodemdrain spreekt .Wij hebben een zelfgemaakte filter +/-2000 liter voor een vijver van +/- 15000 liter. Aangedreven door een circulatiepomp. (voor degene die hem willen nabouwen = email) De bodemdrain diameter 110 kan worden afgesloten door er een buis in te plaatsen , waarna we de filter kunnen leegmaken. ( anders blijft er water komen) Vervolgens kan je de buis er terug uithalen, wat tot gevolg heeft dat het water met een enorme kracht door de drain spoelt en AL het vuil meetrekt in de filter ( dit doen we niet vaak vermits er genoeg stroming is) je maakt de filter terug leeg en kuist hem GOED uit. Bodemdrain is gekuist en de filter kan terug gevuld worden