Ik ben sinds een paar jaar begonnen met de koi hobby omdat ik bij toeval twee koi's had overgenomen van iemand. Ik wist toen niets over koi's. Ik ben mij daar in gaan verdiepen en heb toen boeken gekocht en ben lid geworden van de Vlaamse en Nederlandse koi verenigingen. Nu ben ik pas verhuisd en ben een koi vijver aan het plannen van 25m2. Nu vraag ik mij af welk materiaal kan ik hier het beste voor nemen rubber folie of polieester en hoe dik moet ik de wanden en bodem maken. Ik woon in de provincie zeeland en heb te maken met grondwater en een vettige klei grond. Nu wil ik deze uitvoeren met 1 of 2 bodem drains en een skimmer. Wie kan mij wat meer informatie geven oven over de kosten en materiaal eigenschappen.
Bij voorbaat dank.
Boeykens Edwig
21-07-1999, 07:27
Grondwater en een vettige bodem... geen uitgelezen omstandigheden om een koivijver te bouwen.
Er zijn twee zekerheden:
a) U neemt een professionele firma onder de hand die het grondwater op een aanvaardbaar peil houd (systeem zoals met de bouw van een woning). Een dure, maar perfecte oplossing.
b) U graaft in de aarden wal van de vijverwand een schacht van dertig centimeter diameter, maar een halve meter dieper dan de voorziene bodem van de vijver. U legt een bodem van keien en laat in de schacht dezelfde diameter aan buus zakken. Daarna vult u terug een keienlaag van ongeveer twintig cm in de buis en laat daarop een dompelpomp zakken. In principe zal het grondwater de gemakkelijkste weg zoeken, dus door het keienveld in de buis. De pomp zal het grondwater op peil houden (dus lager dan het bodemniveau van de vijver).
Bouw de muur van de vijver naast de buis en laat die zitten. Als u later de vijver wilt reinigen en deze leegpompt, dan kan de pomp in het buizensysteem zorgen dat er geen tegendruk komt van het grondwater waarmee de vijver als een boot omhoog gedrukt wordt. Vele dure zwembaden breken door deze zij- en onderdruk.
Wilt u een vijver voor het leven? Zonder problemen voor verzakkingen en met een stabiele waterspiegel? Bouw dan een betonnen vijver, bezet deze, schilder een film van kleurloze G4, polyester met matten, schuur de onheffenheden weg en werk alles af met een zwarte G4. Breng deze aan met de verfkwast zodat u een dikkere laag kunt aanbrengen. Beton geeft bij wisselende temperaturen haarscheurtjes, de top-coating is ook gevoelig aan beweging. Het polyester zal een beweging tussen de beide vreemde materialen toelaten.
Folie vijvers hebben drie grote nadelen:
a) De stabiliteit van de waterspiegel is afhankelijk van de randafwerking (en deze kan wel eens verzakken).
b) De plooien in de folie zijn verzamelplaatsen voor vuil en vormen tegelijkertijd perfecte broedplaatsen voor parasieten.
c) De folierand die boven het water uitsteekt is gevoelig aan ultraviolet stralen en zal dus met de tijd het zwakste punt vormen in de waterpartij.
Kies voor duur, maar goedkoop en degelijk op lange termijn...
Veel koiplezier,
Edwig.